Festival Short Circuit
What Are Their Names

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fest i Providence

Samler som oppsummerer årets Terrastock. Så er det bare å spare penger til neste gang.

Terrastock er kanskje verdens feteste festival - i hvert fall på papiret, må det legges til, da jeg selv aldri har vært der.

Våren 2006 gikk nummer seks av stabelen, med en artistliste som omfattet finske venner som Avarus og Kemialliset Ystävät, polske Magic Carpathians Project og amerikanske støyorkestre som Kinski og Bardo Pond. Festivalen dekker et bredt spekter av undergrunnsartister, noe de har gjort siden starten i Providence i 1997. Med ujevne mellomrom har Terrastock poppet opp i byer som San Francisco, London, Boston og Seattle. #6 vendte tilbake til opphavsstedet Providence, Rhode Island.

Festivalen kureres av det anerkjente magasinet Ptolemaic Terrascope/Terrascope Online Web Community. Årets festivalsjef var Jeffrey Alexander fra Secret Eye Records, som naturlig nok også har gitt ut denne samleren, i et opplag på kun 500 nummererte eks. Jeg anbefaler å være rask på labben for å hanke inn et av disse, noe som kan være et klokt valg for interesserte innen diverse friform-musikk av psykedelisk/støyete/folk-art.

I løpet av tre dager i april 2006 fikk Providence besøk av en rekke notable artister innen ymse ytterkretser, scenen var det nydelige Pell Chafee Performance Center i sentrum av byen. Disse 11 sporene er ikke hentet fra selve festivalen, så man får ikke akkurat "festival-viben" av denne discen. Men, man serveres 11 på hver sin måte flotte spor. Fra finsk tribal skogsdans til streit psykedelisk syrerock (Major Stars) og nedstrippet akustisk gitar fra PG Six. De fleste av utdragene er klart tatt ut av sin opprinnelige sammenheng, og platen bærer til en viss grad preg av dette. De to høydepunktene for meg er å finne i Black Forets/Black Sea og Larkin Grimms utenomjordiske skogsmesse og Bardo Ponds 12 minutter salige buldre-odysse What Are Their Names.

Det ville for øvrig ikke skadet platen om utgiveren hadde tatt med deltakende artister som Cul de Sac, Ghost og Lightning Bolt. Men uansett, skjønnsomt pakket i pappomslag er dette en plate som anbefales innkjøpt for glede og fornøyelse - men også som et forbasket minne om at man selv ikke fikk rotet seg til Providence, denne gangen.

John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt

(Voices Music & Entertainment (VME))

Ein illusjonslaus men ikkje håplaus drabantbypoet, fengande tonar, og smittande ungdommelig mot.