For the Middle Class - Huntsville (2006)
Eco, Arches & Eras - Huntsville (2008)
Past Increasing Future Receding - Huntsville (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fantastisk fremadstormende i forvirrende farvann

Huntsville gjør begrepet ”hypnotiserende yoga-køntri” mørkere med sitt nye album.

Ivar Grydeland, Tonny Kluften og Ingar Zach er mennene bak Huntsville. Med brask og bravur vinyl-debuterer bandet, som har to CD-utgivelser på samvittigheten fra før av. Det mørkere, tyngre, mer rockede og elektriske lydlandskapet på For Flowers, Cars and Merry Wars kler dem godt. Deres egendefinerte sjanger, "yoga-køntrien", er blitt et mørkere begrep.

Det er vanskelig å plassere Huntsville i en spesiell musikkfamilie. Huntsville høres ut som Huntsville, og få om noen låter som dem. Slik er det også på For Flowers, Cars and Merry Wars. Men oppbygningen av musikken, drivet og evighetsfølelsen i den, kan minne om verkene til den amerikanske komponisten Steve Reich.

I de to lange hovedsporene på plata bygges musikken ut fra og over repetitive elektriske rytmer som kan være en kombinasjon av loopede gitarlyder og trommemaskinen til Ingar Zach. Disse enkle rytmene skaper en jagende fremdrift som fanger hele lytterens oppmerksomhet.

Om de ovenfornevnte rytmene er ryggraden i musikken, er bassen musklene. De veldige og kompakte kontrabasstonene fra Tonny Kluften fremkaller en sitrende følelse av at noe stort er i vente. Hanne Hukkelberg bidrar dessuten med sin spesielle stemme på noen få av de atten minuttene på tittelsporet.

Huntsvilles intensitet øker i takt med volumet på de lange og elektriske gitarlydene fra Ivar Grydeland, men akkurat når bandet skal ta siste steget opp til et slags klimaks, gjør de det stikk motsatte av hva man kan finne i musikken til Steve Reich. Huntsville tar plutselig bort selve grunnmuren i musikken: Rytmen blir borte, og hele det vanvittige, fremadstormende i musikken svinner hen i uhåndgripelige ekko-sekvenser og dype, flytende basstoner. Et skummelt grep å ta.

Men den gode produksjonen og miksingen (utført av henholdsvis Huntsville selv og Kåre Chr. Vesterheim) skaper en merkelig struktur i alt det glidende. Det blir aldri blir for forvirrende å være i landskapet de etterlater seg når rytmen blir borte. Det blir aldri helt uhåndgripelig. Og etter å ha slappet litt av i kjølvannet av den intense rytmedelen, begynner man å føle at noe nytt stort er i emning.

Men etter siste lange oppbygning og rytmeeliminering, er det litt skuffende at sistesporet Star Spangled Pillow ikke har mer substans. Melodien er kanskje et forsøk på et langt utpust etter et generelt sett veldig fremadstormende album, men virker for meningsløst stakkato og masete til at den passer inn i et hele tiden så fornyende album som For Flowers, Cars and Merry Wars er.

Mens Huntsville tidligere har gitt ut sine album på Rune Grammofon, kommer Huntvilles LP-debut ut på Grappa Musikkforlags datterselskap Hubro. Dette lille, nye plateselskapet har inngått en designavtale med den talentfulle Yokoland-gruppen, og den estetiske utformingen av Huntsvilles For Flowers, Cars and Merry Wars viser at Hubro gjør det de annonserer på sine nettsider: Kjempe for det fysiske musikkformatet.