Warszawa - Holy Toy (1982)
Why Not in Choir? - Holy Toy (1985)
Psychic Overdrive - Holy Toy (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vellykket oppfølger

Holy Toys andre album fortsatte i samme spor som debuten.

Holy Toys andre LP ble utgitt i 1984, to år etter den vellykkede debuten Warszawa (belønnet med 6 av 7 her på groove). I løpet av denne tiden hadde Andrej Nebb – bandets hersker - definitivt lagt De Press på hylla, etter et kort comeback med gamlegjengen på Kalvøya-festivalen i 1983.

To nye medlemmer var rekruttert siden debuten; Lars Pedersen og Bernt Åge Niborg. Lars Pedersen var vel langt fra et nytt bekjentskap, da han han var med i førsteutgaven av bandet og spilte på Holy Toys første 12". I tillegg spilte han også i en kort periode sammen med Nebb i punkbandet Pullout (rundt 1980). Kvartetten bestod ellers av de opprinnelige medlemmene Andrej Nebb og Bjørn Sorknes. Ute var da klassisk skolerte Rolf Wallin som hadde krydret debuten med sitt trompetspill og Sven Kalmar som holdt taktene. Men uavhengig av hvem som var på laget så var det Andrej Nebbs verden og tanker som var Holy Toy, men selvsagt med god hjelp av musikere som ønsket å bidra med sin inspirasjon, erfaringer og utforskertrang.

Det nye bandet så ut over Norges grenser og beveget seg til Storbritanna der det ble avholdt flere konserter med svært positive omtaler i britiske musikktidsskrifter. Nytt plateselskap hadde de også fått - de gikk fra det mindre, uavhengige selskapet Uniton Records til store Sonet Records. De som var redde for at Nebb skulle bevege seg mot synthpop-sjangeren når han hadde stort plateselskap i ryggen kunne roe seg helt ned - det ble snarere omvendt.

For melodiene, eller småverkene, er like langt unna lett tilgjengelig og nynnbare som De Press sine glansnumre. Fra debutens låter som hadde både elementer fra De Press til engelsk postpunk (jfr. Public Image Ltd.), tok oppfølgeren et langt skritt mot et mer avantgardistisk lydbilde. I tillegg til det avantgardistiske ble flere av låtene bygget opp rundt enkle rytmer.

Gang på gang når jeg sitter og lytter blir jeg tatt med i en minimalistisk, suggererende og pulserende verden. Dette merkes i låter som Last Leader, som drives fram med et intenst og gjentakende gitarspill. I Armageddon er det Pedersens majestetiske trommer som biter seg fast i kroppen og hamrer i vei, mens Nebb synger eller skriker ut verdens storbyer og hovedsteder og følger opp med "bom bom bom". Listevennlig? Nei, langt i fra. I Travel Agency er det celloen som setter kroppen i takt med innslag av fele og fløyte, mens i den halvkaotiske Many of Them er trompeten hovedinstrumentet. Det er ofte et enkelt tema som går rundt og rundt og rundt... Det er veldig strukturert og tar du deg tid til å komme inn i musikken beveges du rundt i en slags transe som du ikke kommer deg ut av.

I enkelte andre låter er det langt mer eksperimentelt, som i Men and Dog der det er oaser av pipelyder, det hamres og det høres ut som jeg befinner meg i et stort industriverft med et gammel orgel og synth.

Det er et velkomment gjensyn med en remastret utgave av Pantzer and Rabbits i 2009, selv om det ble gitt ut en cd-versjon av Sonet tidlig på 90-tallet (dessverre basert på en spesialmiks). Fyldig booklet med tekster følger med her, og det er godt å se at en viktig plate i vår rockehistorie er tilgjengelig igjen. Panzer and Rabbits fortjener sin plass i hylla.