bob hund
Bergman Rock
Håkan Hellström

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sterk solodebut

bob Hunds gitarist presenterer et svært godt debutalbum.

Conny Nimmersjö er kanskje ukjent for de fleste her til lands. Etter 15 år som gitarist i det glimrende bandet Bob Hund, debuterer han nå med sin første soloplate. I tillegg til å traktere gitar i bob Hund er han også medlem i Thåströms band.

Skörheten och oljudet er langt fra så energisk som det vi kjenner fra bob hunds album. Her er det melankolien og et dempet lydbilde som er den "røde tråden". Rent vokalmessig ville Conny aldri kommet med i en Idol-finale, men det gjør absolutt ingen verdens ting. Vi har ikke behov for flere dusin Kurt Nilsen. Til tider kan stemmen minne litt om hans mer kjente landsmann Håkon Hellström, det vil si ikke alltid helt perfekt og ren, men med masse sårhet, sjarm og nerve, noe som igjen gir et spesielt særpreg.

Denne sårheten gir han også sterkt uttrykk for gjennom tekstene. Som for eksempel i en av de beste låtene; Regnet i Södertälje, der han synger: "Livet är till för lek, men det blev inte så för dig, så leken blev meningslös för dig". Deppende, ja vel, men ærlig fra første tekstrad. Conny Nimmersjö sier at han "har forsökt att göra en skiva med så rakt uttryck som möjligt", der låtene og teksten har fått stå i sentrum. Fokuset er savn, usikkerhet og redsel. Enkelte ganger så høres det ut som det ikke alltid har vært like lett. Kanskje han gjennom tekstene får renset vekk perioder i livet som har vært besværlig og kan nå endelig komme seg videre? I så fall ingen dum måte å bedrive selvterapi. Jeg tror på tekstene, dette rett og slett fordi han tegner et bilde av seg selv som har en litt ungdommelig usikkerhet og naivitet ved seg.

Det er gitaren, både i akustisk og elektrisk form, som driver frem låtene på albumet, samt at synthen benyttes på flere låter, ikke helt ulikt slik bob hund gjør det. Skörheten och oljudet er i hovedsak lavmælt, men i kutt som Dum i huvudet skrus tempoet opp og energien gløder. Soundet og melodiene kan til tider minne om både 80-tallets post-punk og 90-tallets melankolikere. Med sine 40 år tilbrakte han ungdomstiden i post-punk perioden og han har nok funnet masse av inspirasjon fra tidlig 80-talls musikk.

Instrumenteringen og produksjonen er skeiv indie, og gir vokalen og låtene et perfekt bilde. Tittelen Skörheten och oljudet passer dermed perfekt til albumet, gjennom både tekstene og lydbildet. Nimmersjö har skrevet alt selv, spilt det meste av instrumenter, og fått hjelp av Micke Herrström med produksjon på enkelte av låtene (produsert Ane Brun, Thåström, Madrugada m.fl.). Med andre ord dette er hans eget verk og lille baby.

For bob hunds fans så er dette ikke et nytt bob Hund-album, men her er det ingen grunn til å fortvile. Fordi helheten er gjennomgående vakker, og platen har et særpreg som gir en god og sterk lytteropplevelse.