cover

Totaled

Indian Jewelry

CD (2010) - We Are Free / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Shoegaze / Eksperimentell / Drone / Synth / Psykedelia / Støyrock

Spor:
Oceans
Look Alive
Lapis Lazuli
Excessive Moonlight
Sirens
Vison
Tono Bungay
Simulation
Diamond Things
Never Been Better
Parlous Siege and Chapel
Heaven's World Destroyer
Touching the Roof of the Sun
Dog Days

Referanser:
Can
Suicide
These Are Powers
Liars
The Black Angels

Vis flere data

Se også:
Invasive Exotics - Indian Jewelry (2006)
Free Gold - Indian Jewelry (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Slo-Mo Bliss

Man blir nesten litt beruset av det tredje albumet fra Indian Jewelry.

De er ikke, og de kommer aldri til å bli allemannseie denne trioen fra Houston, Texas. Det virker det heldigvis som de fleste er inneforstått med, og i tilfellet Indian Jewelry så gjør det egentlig det noe spesielle stedet vi blir sugd med i til et enda mer oppslukende sted.

Noe av dette går så sakte at man kan mistenke hele greia for å ha blitt spilt inn i et mye høyere tempo for så å ha blitt skrudd ned betraktelig i miksen. Om dette er laget ut fra noen med tilregnelige sinn og intensjoner, så har det uansett endt opp med noe ganske så surrealistisk.

This is an encounter with the true and truly fucked up.

Men om man skal forsøke å beskrive denne surrealismen Indian Jewelry har tatt flere skritt videre med sitt tredje album, så er det fristende å se på den repetitive suggererende effekten trip-hop ofte rører borti. Dette blandet med en lettere krautete tilregning og et sinnsforvirret tempo, har gjort Totaled til, om ikke annet, en av de mest interessante skivene jeg har hørt på lenge.

Det er uhåndterbar synthpop som til tider blir kastet både vertikalt og horisontalt på en gang, russisk rullett med skarpe kuler av trip-hop og til sist en helt del slørete, skitten kraut. Alt dette gjennom et slør av helt fjern tidsregning og absurd tilnærmingsmåte.

Til tider er det så repetitivt og mørkt at en liten hodepine kan snike seg innpå. For eksempel på rekordmonotone Parlous Siege And Chapel, som ikke er mindre herlig til tross for dens åpenbare begrensninger. Men under overflaten lekes det nok en del mer enn det man får med seg ved første lytt. På en låt som Heaven's World Destroyer hører man, nesten bokstavelig talt, ekkoet av postpunk under det seige filteret.

Indian Jewelry har nesten gjort det til en egen kunst i det å begrense seg selv på Totaled, og kommet ut av det heldigere enn de fleste. Det er når den milde støyen og de skrudde synthene er på sitt mest messende at dette bandet kommer til sin fulle rett. De tidvis dronete kvalitetene til Indian Jewelry og sparsommelig psykedeliske innslagene nærmere slutten, gjør at man ved neste lytt kanskje er enda mer oppmerksom på detaljene.

Og da er det overraskende mye å hente.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Plastikman - Closer

(NovaMute)

Plastikman er tilbake, mer monoton og minimalistisk enn noen gang. Etterlengtet utgivelse fra en av de virkelig store.

Flere:

The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots
Madrugada - Madrugada