Six Organs of Admittance
Comets On Fire
Deerhoof

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Brennende kometer

'For lovers of bloody nose street folk, dangerous shit rock, drunken cosmic slop and those wandering down the outer and under paths alone.'

I 2004 fikk Devendra Banhart anledning til å samle sammen låter for samleplaten Golden Apples of the Sun. Det ble et glimrende utvalg av nyfolkere og hipsters, fra Iron & Wine til Antony - og en slående bra dokumentasjon over lo-folk scenen i USA. Utgiver var Bastet records, en etikett tilknyttet oppegående Arthur magazine, som på kort tid har blitt litt av en kvalitetslabel med utgivelser av noen av undertegnedes favoritter som Sunburned Hand of the Man og Sunn 0))).

Her har Bastet invitert Ethan Miller (Comets On Fire) til et lignende prosjekt. Det har også blitt en vellykket samling, om ikke like genredefinerende, som søker å kombinere en blanding av nytt og gammelt, kjent og ukjent og ikke minst sette ulike musikalske stilarter i en eller annen sammenheng. Temaet denne gangen er musikk av mer kosmisk karakter - som Bastet selv beskriver det: "For lovers of bloody nose street folk, dangerous shit rock, drunken cosmic slop and those wandering down the outer and under paths alone." Med andre ord, en passe broget forsamling.

Albert Ayler får blåse platen igang med en fri sannhetsmarsj; Truth Is Marching In (live fra 1966), og med det markeres en vid musikalsk spennvidde der "frihet" er overbyggende som begrep, selv om jazz-tråden dessverre ikke følges videre utover på platen og denne blir stående igjen som et isolert stykke. Rocken tar nemlig over de resterende 70+ minuttene. Monoshock graver dypt ned i den skitne bagen til Stooges og MC5 med Crypto Zoological Disaster. I det meget forseggjorte innleggsheftet (coveret er for eksempel håndsydd) beskrevet helt korrekt som "epic nihilstic street rock, free psyche, noise, shit storm".

De påfølgende sporene lar oss hvile ørene littegrann. The Colossal Yes er et band relatert til Comets On Fire, som ikke uventet er godt representert i ulike former gjennom hele denne platen. The Honey Creeper Smiles flyter avgårde i en sval psykedelisk bris, med blomstende piano/orgel-arrangementer og døsige vokalharmonier. Japanske Ghost havnet på min høyst eksklusive topp 10 for 2004 for sin Hypnotic Underworld (Drag City). Piper er et av den platens aller vakreste øyeblikk, og føyer seg på The Colossal Yes med naturlig autoritet, med en god dunst av friske urter, romantisk poesi og et nobelt middeladersk føydalsamfunn med trekk av Uriah Heep cirka Salisbury lurende i bakgrunnen.

En av de feteste låtene her heter Close to the Sky, og er fremført av Electric Six Organs of Admittance, som ganske riktig er 6OA (Ben Chasny) sammen med Comets On Fire som backingband. Dette var et produkt fra tiden før Comets slo gjennom, og som dere sikkert vet så ble Chasny senere en del av dette bandet. Denne låten dokumenterer i hvert fall deres tidligste fase, og er hentet fra deres første øving som tydeligvis var en svært fruktbar session. En nydelig gitarsunken jam-sak. Chasny utgjør også den en halvdelen av August Born. Den andre er Hiroyuki Usui, en japansk undergrunnsartist som var en av Chasnys forbilder i dannelsen av 6OA. Providence er hentet fra deres samarbeid, også utgitt på Drag City tidligere i år. Chasnys reflekterende gitarspill og Usuis resitering skaper en mediterende effekt. Comets On Fire dukker selvsagt opp, og avslutter platen med 8.30 lange Death Squad, et uutgitt spor fra opptakene til Blue Cathedral (SubPop, 2004) - som også var en topp 10 plate fra fjoråret her til gards.

Brother JT John Terlesky har eksistert i skyggenes dal siden midten av 80-tallet. Country Blues/Be With Us er et skralt liveopptak fra Santa Cruz, den ene av to vestkystkonserter han har gjort på lang tid. Den andre var på Hemlock i San Francisco sammen med Electric 6OA. Det over 8 minutter lange opptaket er sår blues-psykedelia med hjertet vrengt mens sjelen tømmes utover et brølende, mer eller mindre interessert publikum. Broderens faste gitarist Steve Gigante har også sitt bandprosjekt, Dark Inside the Sun. Her representert med Truly Cursed, en lofi-coffee house akustisk sak. I folk/blues/psych-bagen kan vi også plassere Michael Yonkers, inntil nylig en glemt singer/songwriter fra 60-tallet (SubPop rettet på den feilen tidligere i år).

Disse tonene kan nok bli i overkant vinglete for noen og enhver. Da kan oppmerksomheten rettes mot spor 7, og bandet Shit Spangled Banner. Cuntshine er en herlig druknende feedback-vask, fra det som er en tidlig inkarnasjon av Sunburned Hand of the Man. Take a psychedelic trip to venus, maaan! Og mens vi nevner the free-folksters, Joshua (Joshua Burkett) sin Look Floating er skeiv psych i det rare stedet mellom Syd Barrett og Kemialliset Ystävät. Så må vi heller ikke glemme desperate 7 Year Rabbit Cycle som bestod av Rob Fisk, senere mer kjent som en av grunnleggerne av Deerhoof, som er det nærmeste denne platen kommer tidlig Sonic Youth/no wave.

Mens de fleste samleplater virker sammenrasket med venstehånden, viser Bastet igjen evnen til å belyse og trekke frem ukjente artister, kontekstualisere og aktualisere disse på skjønnsomt vis. Når i tillegg håndverket er førsteklasses, blir dette både en plate som sporer til nysgjerrighet mot hver enkelt artist, samtidig som den står seg som en samlende enhet. Well done, Ethan.