I Am, You Are, He/She/It Is

Sirka Ragnar

CD (2006) - How Is Annie

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Smittende entusiastisk

Sirka Ragnar er fryktelig bra på en unorsk måte.

Påstand: Indierocken har det ikke så bra i Norge. Det er akkurat som alle som snekrer låter her til lands klossete faller oppi den vamle og trygge P3-popgryta. Dere vet, musikk som slettes ikke er kommersiell og glatt (åhh neida!), men som likevel er uten kanter, uten motstand, uten glød og uten interesse for meg. Musikk av mennesker som ikke bryr seg, for mennesker som ikke bryr seg. Jeg gidder ikke å nevne navn, dere vet hvem jeg tenker på.

Se der, jeg fikk agere sur grinebiter i dag også.

Det er derfor menneskene bak How Is Annie Records er så viktige, der de danser rundt med de bankende hjertene sine stiftet fast utpå skjortene sine. Det lille trondheimsbaserte plateselskapet har holdt det gående i et par år nå, og har allerede kommet til katalognummer ni. Under norske forhold er det ganske så enormt. Uansett om det er postrock, soveromselektronika eller emo det gjelder, alt blir presentert med en smittende entusiasme og et geniunt ønske om å bringe den Gode Musikken til folket. How Is Annie Records tror på muligheten for musikk med personlighet. Det gjør vi i Pstereo også, bare så det er sagt.

Sirka Ragnar er trønderselskapets siste kjærlighetserklæring til musikken, og jaggu tror jeg ikke at dette kan fungere som en døråpner på vei ut fra den trange indieghettoen de vanligvis befinner seg i. Sirka Ragnar er en Oslo-basert Tønsberg-duo som spiller elektronisk basert popmusikk. Det er umulig å skrive om bandet uten å nevne The Postal Service og The Notwist, rett og slett fordi de lager musikk som best lar seg beskrive ved å navnedroppe disse indieregentene. Men der de internasjonale storhetene lener seg på den elegant melankolske husveggen Pet Shop Boys har satt opp, roter Sirka Ragnar rundt i kjellerstuekaoset. Der tusker de til seg fengende popsanger med fargesprakende arrangementer komplett med blokkfløyter og andre søtsaker. Jeg lurer på om de ikke traff The Go! Team der mens de holdt på, de har hvertfall hentet ut malm fra det samme pågangsmot- og entusiasmebruddet.

"I am, you are, he/she/it is" er noe nært den perfekte debut-ep, 17 små minutter med pop som til og med har vett til å la intensiteten stige etter hvert som sangene ruller unna. Når de avslutter med den strålende "Eim at you" er det ikke vanskelig å stemme i begeistringen til How Is Annie. Yndig damekoring, trompet, et blokkfløytebrekk like fengende som jordbær fra åkeren og en forløsende bråkegitar til slutt – jeg tror det er dette som er perfekt pop.

Det ligger litt støv på de fem sangene "I am, you are, he/she/it is" består av, og det knirker litt hvis man lener seg for hardt på den, men det er selvfølgelig akkurat slik vi vil ha det. Sirka Ragnar er fryktelig bra på en unorsk måte, på en måte som er så langt unna både høflig, flink melankoli og rocka, ehh, rock som det er mulig å komme. Jeg er nesten ikke i stand til å komme med noen varmere anbefaling. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen!

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10

pstereo logo