Coldplay
Mew
Sigur Rós

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

City Lights, Where Faces Slightly Alter

Glem alle fordommer du skulle ha mot Danmark. Dette bandet parkerer et hvilket som helst annet band i skammekroken.

Danske Kashmir har servert godbiter til det danske folk helt siden 1994, da deres debut Travelogue ble sluppet. Det tok litt tid før danskene ble sendt over til oss, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Det er aldri for sent å oppdage ny musikk, og Kashmir lager tidløs musikk som det skal et hjerte av stein til for å ikke falle for.

Kashmir minner mye om Radiohead, det er ikke til å komme utenom. Thom Yorke og Kasper Eistrup har neppe mye til felles, men begge har uten tvil en gave når det gjelder å skrive låter som treffer nerven så til de grader. Kashmir er kanskje slik Radiohead ville hørtes ut om Thom Yorke hadde forelsket seg i psykologen sin. Uten tvil et interessant scenario, som i seg selv utgjør et spennende utgangspunkt for en plate.

Zitilites er på mange måter et konseptalbum, og straks man innser hva det handler om er lytteopplevelsen mangedoblet. Sånn sett er ikke Zitilites langt unna det Kashmir har levert tidligere. Uttrykket har de likevel klart å endre noen hakk mellom hver plate, men fremdeles har de sin egen sound som gjør at man kan kjenne de igjen uansett om du spiller musikk fra 1995 eller fra 2003. En meget god og viktig egenskap. Dette er vel i så måte deres mest sammensatte album, og det albumet som mest av alle har fått panseret polert med fineste sort voks. Kasper har lagt sin magiske låtskriverhånd på hver eneste låt som om det skulle vært det viktigste i verden. Om ikke Zitilites er det viktigste i verden, så er den i alle fall noe av det beste man kan investere penger i, i dette herrens år 2003. Kan knapt huske å ha hørt noe vakrere enn The Aftermath eller The Push.

Sjelden finner man en plate som bare vokser for hver eneste gang du hører på den, det er en sjelden evne jeg kan skryte av å høre. Derfor er det ekstra godt når det kommer. Kasper Eistrup seiler opp som en likemann med både Jeff Buckley eller Nick Drake hva gjelder evnen til å lage hjerteskjærende musikk som kan få hvem som helst til å gråte under de rette omstendighetene.

Kashmir har gjennom årene som har gått siden starten i 1993 vokst til å bli et flaggskip i dansk rock. Og med Zitilites har de for min del tatt steget opp blant de virkelig store i følelsesfull rock med nerve i. Låter som The Aftermath, The Push, Petite Machine eller Rocket Brothers er i all sin enkelhet enorme låter. Og om Kasper Eistrup utstråler en enestående karisma på Zitilites, noe han enkelt gjør, så er bandets sceneopptreden noe helt for seg selv.

Zitilites kan være så bråkete det bare vil noen ganger, men det forhindrer ikke musikken deres i å være ulidelig vakker (Ramparts). Og det kan være så enkelt og stille, og gi deg en følelse av å ligge på rygg i en elv og flyte med strømmen til elven tar slutt (Bodmin Pill). Psykotisk og desperat (Big Fresh), fortvilt drømmende (Ruby Over Diamonds), paranoid (The Aftermath) eller totalt uimotståelig (Small Poem of Old Friend). Zitilites viser mange sider av Kashmir, men sitter som støpt og kan vel trygt kalles det mest komplekse og omfangsrike albumet til Kashmir. I utgangspunktet et meget ambisiøst prosjekt dette, men Kashmir ror det så kraftig i land at de slipper å bli så mye som våte på føttene. En elegant og varm men frisk produksjon på toppen av dette, gjør at Zitilites er et moderne mesterverk, og en umiddelbar klassiker som er sjelden vare. Mye mulig det lages mindre god musikk i 2003 enn tidligere, men hva gjør vel det når Kashmir leverer oss en kanonplate som denne. Det eneste som bekymrer meg er framtiden, for å overgå dette er vel som å hoppe etter Wirkola. Men det har i bunn og grunn ingenting å si, for Zitilites ligger uten tvil an til å bli en het kandidat til årets beste skive.

Zitilites kommer til å velte deg over i sakte film, og forlate deg liggende lamslått uten en sjanse til å skjønne hva som veltet deg. Likte du The Good Life, kommer du til å elske Zitilites. Å bli veltet overende har sjelden føltes så godt.