Knut Reiersrud
Wunderkammer
Hedningarna

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bergen er en by i verden

Gabriel Fliflet og Ole Hamre har vært ute i verden og hentet med seg noen smakebiter hjem til den musikalske gryten i Bergen.

Bergen rir på en medgangsbølge om dagen. Ikke nok med at Oprah Winfrey nylig erkjente å vite hvem Sondre Lerche er, neigu har ikke Brann gått hen og vunnet cupfinalen også. Bergensbølgen ruller stadig videre, og Telle og Rec90 spyr ut plater som aldri før. Men midt oppe i alt dette nye er det godt å vite at noe av det gode, gamle ved Bergen fortsatt holder koken. Siden begynnelsen av 90-tallet har herrene Gabriel Fliflet og Ole Hamre underholdt byens publikum med sine snodige crossover-orkestreringer.

Duoen opptrer hyppig, da helst på byens "voksnere" scener, og kommer sjelden med plater - siden platedebuten Ivar Aasen Goes Bulgaria fra 1994 har duoen kun laget en plate, Gabriole (1999). Det er med andre ord i all hovedsak et liveband vi har med å gjøre, noe som også får sin betydning for hvordan platen arter seg. Selv proklamerer de at de vil "ta med seg verden hjem til Bergen og gjøre noe med den", en oppskrift som har ført til mangfoldige multietniske, supereklektiske komposisjoner fra de to. På Eine Kleine Kraftmusik er det imidlertid neppe verden som endres, her er det mer Bergen som skal til pers - eller hvordan kan man ellers tolke en makedonsk utgave av bergenssangen? Hora de la Bergen, som er navnet sangen har fått i sin nye språkdrakt, er mildt sagt underlig, og risikerer å appellere til så vel tradisjonalistiske som progressive bergensere. Om enn ordene er fremmedartede, er melodien umiskjennelig bergensk, og sender tankene til Fløyfjell og Grieghall.

Utover dette kuriøse bidraget byr platen på alt fra en vár utgave av Vem Kan Segla, via en jødisk relativ tango, til barnesanger fra Sogn over til den velklingende balladen Bavno Oro, hvor Knut Reiersrud bidrar med lekkert, mollstemt gitarspill. For lyttere ukjent med Fliflet/Hamres ekspanderende musikkunivers kan platen fremstå litt rotete, litt overlesset med ulike stiler og tøylesløs instrumentering, men etter noen runder i spilleren ender man gjerne opp med å sette pris på det store registeret som legges for dagen. Det er nettopp derfor bandet har en mer umiddelbar appell live enn på plate; musikk fremført på konsert spiller mindre på nyanser, mer på energi og vitalitet, noe duoen er fullspekket av.

Gabriel Fliflet og Ole Hamre har ikke akkurat funnet opp hjulet med Eine Kleine Kraftmusik, men de har tatt det med seg hjem til Bergen og gitt det noen ganske fete felger. For de som ikke har anledning til å se duoen live, er Eine Kleine Kraftmusik et godt alternativ, som best kan hinte om hva man går glipp av, men samtidig står godt på egne ben.