I.O.U
Haust
Årabrot

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Det bråker i sivet

Erfarne musikere med platedebut - en av de mest oversette utgivelsene i år.

En ranch style bungalow er et type forstadshus som er særlig mye benyttet i og utenfor amerikanske byer. Stilen representerer noe velkjent, noe trygt og hjemmekoselig. Bungalow Ranchstyle plasserer seg altså midt i forstadsdrømmen og - i god punktradisjon - gjør de sitt beste for å ødelegge den velpleide idyllen. Det er kanskje også noe av den samme kontrasten de illustrerer på omslaget, der de poserer velkledd i norsk natur - omgitt av utstoppede dyr.

Kvartetten fra Kongsberg/Oslo består av medlemmer med lang fartstid innen norsk rock, blant annet fra Team Spirit, Fairfuck og Cato Salsa Experience. Denne konstellasjonen er derimot relativt ny, og jeg har hatt gleden av å "følge" bandet fra deres første nølende opptreden for et par-tre år siden, og frem til den hissige og energiske enheten de fremstår som i dag. Det er ved enden av sin første fase de her debuterer med en lekker titommer, en plate som både befester deres solide forankring og som pirrer mot det som kanskje vil komme.

Bungalows røtter i både punk og garasjerock er relevant for det de er i dag, men det er særlig den mer alternative delen av deres lydbilde som hever bandet opp fra hopen av garasjepunkere og skrikeband. Det er mulig å relatere dem til amerikansk protopunk (som i CBGB's, sjekk f.eks Televison-gitaren på Ticking the Boxes), 80-talls undergrunn (som i Amphetamine Reptile og Touch & Go, fra Hammerhead og Jesus Lizard til Butthole Surfers) og selvsagt til frontløperne innen norsk bråkerock (Haust, Årabrot). I korthet, de har utviklet et veldig innbydende sound som åpner for mange gode muligheter.

Mer enn de seks låtenes enkeltkvaliteter, unnagjort på et kvarter, er nettopp deres helhetlige styrke en av bandets fremste fortrinn. Bandets balanse mellom det nervøse, nær eksploderende og det bitende autoritære skaper en dynamikk som bidrar til at dette aldri blir forutsigbart. Særlig vil jeg fremheve Bård Enerstads sylskarpe gitararbeid, han er et konstant uromoment med sine hønnbra detaljer her.

De har i tillegg klart å overføre noe av spiriten fra scene til plate, og skrudd sammen et kledelig lydbilde som er både passe rått, organisk og renskårent. Bungalow Ranchstyle er kanskje ikke unge, men de er pokker så lovende.

For habilitetspolitiet: Undertegnede har tidligere sparket fotball med et par av medlemmene. Så er det sagt.