cover

G For Gaute

Gaute Ormåsen

CD (2006) - Tylden & co / Bare Bra Musikk

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vise / Voksenpop

Spor:
Hva skjer
Usminka sjel
Kjærlighet er mer enn forelskelse
Singel
Kunne det ikke skjedd på tirsdag
Fine damer og musikk
Helt normal
Protein vitamin
Utpå bygda
Mammas lille venn
Sommer hele året

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Gaute er hjemme

Såmmå å je er hen, bærre je ser Mjøsa.

Gaute er tilbake. Idol-Gaute, den skjebnetunge toer etter "hobbitten" Kurt fra vestlandet. Gaute Ormåsen ble umiddelbart ungpikeidol og svigermorsdrøm etter finalen i 2003. Hans første opptreden på hjemstedet Brumunddal artet seg som Beatles-hysteri med stappfulle gater av elleville fans. Singelen og det påfølgende albumet solgte som (unnskyld) hakka møkk, og Gaute sto et kort øyeblikk på toppen av berømmelsens tinde og myste ned på de skinnbarlige massers tumult omkring hans figur.

Så kom den obligatoriske nedturen; råkjøring med dyr sportsbil endte i kornåkeren, dårlig oppfølging fra plateselskapet og den hurtige berømmelsens sterkt brennende lys som bråsloknet. At det gikk slik er intet mysterium. Idolvinnernes identitetsløse avsynging av gamle hits og popstandarder er ikke nok til å stille opp med i det lange løp i en bransje som er avhengig av karisma og en egen form for kommersiell eksentrisitet.

Tilbake til tenkeboksen for Gaute, tilbake til røttene. Tilbake til det ene stedet han fortsatt var helt, hvor han selv hadde bygd Rom på én dag: Brumunddal. Once upon a time in Brumunddal: Langmopipa, Mobiltomta, Lysrudkrysset, Melkebaren, Parketten, Jevanordkafeen, Gamlegata. Gaute er hjemme, midt i universet, origo for sine drømmer, tilbake til dalen uten fjellsider, Brumunddal, munningen for elva som renner ut ved trevarefabrikkens utfyllinger i kongerikets arealmessig omfangsrikeste innsjø, Mjøsa. Brumunddal. Der alt startet, kimæren til norgesidolets støpning og herding med det påfølgende blitzregnets intense hvite lys. Ekstasen i hjemkomsten, folkets hyllest, solokarrierens brå stigning og siden crash and burn. Etterskrift: Avisoppslag om vanskelig oppvekst og Gaute i ei hytte, høst og oppslag i Hamar Arbeiderblad. Såmmå å je er hen, bærre je ser Mjøsa.

Så begynner den virkelige historien, om hvordan en coverlåtsyngende og konturløs kjekkas på skjermen blir til kjøtt og blod med personlighet innskrevet i CD-rillenes digitale kodespråk. Gaute er blant oss for alvor, han tar de første skritt på sin egentlige distanse, visesangeren som kom ut av idolets tomme skall og sakte skrev seg inn i folks bevissthet som seg selv.

Redningsmannen var den allstedsnærværende entreprenør i kvalitetsmusikk for den jevne mann, VG-lista og bransjepampenes nemesis, Audun Tylden. Gaute skriver nå på dialekt, framstår med eget materiale og er beint fram beskjeden på egne vegne. Baksida på innleggsheftet er noe av det minst innbilske og upretensiøse jeg har sett prestert av noen norsk popstjerne på lenge. Jeg minner om at Gaute bare for 2-3 år siden altså var en av landets mestselgende artister. Dette er et lovende utgangspunkt.

Hvis noen er klar for et comeback, er det denne unge mannen, og denne gang starter han i rette enden. I stedet for å flyte usikkert avgårde på Idolvinner-grunnlaget, legger han med G For Gaute første sten til å bygge en varig plattform, et ståsted som musiker. Her er det bare å jobbe videre med å forme uttrykket, finne seg selv som artist, vokse på erfaringene og åpne seg for alle impulser som kan berike Gaute som kunstner og beundrernes tilslutning. Klarer han seg denne gang, kan han bli en artist for det lange løp, en sanger for et trofast publikum og en stemme å skatte over de mange år. Jeg tror gutten har dette i seg. Han virker sympatisk og oppriktig. De verste sprellene har han bak seg og den nye ydmykheten kan bare berike ham. Han synes å ha ristet av seg alle nykker, Narcissus speil har sprukket. Virkelig en bedrift tatt hans unge alder i betraktning.

Det er ikke stor diktning han bedriver i visene sine, men vi merker at det er en stemme her, et nærvær som ikke lar seg bortforklare. På sitt eget, litt keitete vis uttrykker Ormåsen seg i forståelige, naivt poetiske vendinger om de erfaringer han har gjort, om feila frå i går om de blanke ark og fargestifter han nå er utstyrt med. Mange av tekstene handler om nederlag i kjærlighet, med stor overføringsverdi til andre sider av hverdagserfaringen. Gautes ikke uefne stemmeprakt kommer helt til sin rett, mange av melodiene er fengende og setter seg godt etter et par lyttinger. Dette er skikkelige saker.

Nå gjenstår den møysommelige jobben med å spille, opptre, spille og atter spille for å sementere en fanbase som er villig til å vokse og reise videre med ham. G For Gaute vitner om ekte vekst. Og en ny stemme er forløst. Lykke til videre, fra en brummunddøl til en annen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


OutKast - Speakerboxxx/The Love Below

(Arista / BMG)

Gutta fra sørstatssumpen er tilbake med sin overjordiske blanding av southern rap og sexy funk.

Flere:

The Sea and Cake - Everybody
Gluecifer - Basement Apes