Red House Painters
Stina Nordenstam
Tindersticks

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Intimsfære

Nå ståkke væla te påske! Mark Hollis' komposisjoner har dannet skole.

Når franske Bed ramser inspirasjonskilder på hjemmesiden sin blir jeg nær skremt til prestasjonsangst på deres vegne. Bed skal i følge denne legge ned et uttrykk basert på "Ornette Colemans jazz, John Cales eteriske melodier, Sonic Youths elektriske og spenningsskapende energi, samt Mark Hollis' musikalske diskresjon".

Jeg må medgi at jeg ikke har hørt Beds første langspiller, The Newton Plum, fra 2001, men i møte Spacebox med stryker jeg i hvert fall Coleman og Sonic Youth som referanser med en gang. I stedet vil jeg sette inn David Sylvian (også vokalt) og Red House Painters i deres respektive mest neddempede øyeblikk, samt Stina Nordenstam når hun er på sitt arrangementsmessig komplekse. Og joda, jeg finner nok litt av John Cales "eteriske melodier" her også, men først og fremst bærer Spacebox en voldsom skyld til Mark Hollis - både i og utenfor hans dager i Talk Talk.

Bed er for øvrig ikke et band, men snarere et enmannsprosjekt der multiinstrumentalisten Benoit Burello holder hoff for et flytende kobbel av gjestemusikere. Det er muligens derfor de åtte lavmælte låtene, ofte neddempede til det knapt hørbare, skinner igjennom med en homogen personlig profil i uttrykket. Nå er imidlertid Burello kanskje litt uheldig når albumet hans havner i min CD-spiller. Det er nemlig en spiller der Mark Hollis' unike komposisjoner har foretatt utallige seiersrunder i min feiring av det jeg opplever som optimal lytterglede. Glede som resultat av en sterk dynamisk blanding av jazz, pop, samtidskomposisjon og forskning i klangen fra primært akustiske instrumenter.

Alle disse elementene er representert på Beds Spacebox, og i den anledning avslører jeg kanskje litt for tidlig at jeg på mange måter ser denne plata som en kopi av Hollis' magiske viderverdigheter. Vi hører de strengt økonomiserte klavér-akkordene, nærmikkingen av instrumentene, de sprikende tonene fra blåsere satt i akkorder, metrisk tverrgående melodilinjer og kontrasterende enkelttoner/akkorder. Det mest konkrete eksempelet på "plagiat" er Polder One, der gitarmønsteret, den diskrete perkusjonen og de eteriske lydene som fades inn og ut av lydbildet tegner et klart omriss av fabelaktige Newgrass fra Talk Talks Laughing Stock (1991). Men, jeg skal innrømme det: Burello er flink og kommer overordnet godt unna. Etter flere gjennomlyttinger har flotte, behagelige spor som The Gap, Plainfield og The Silent Bees fått meg til å bevege torsoen i svaiende sirkler - sirkler av den typen man faller inn i på veien mot jazz-ekstase. Det i seg er et meget godt skussmål.

For min del er det to områder Bed klarest faller igjennom mot Mark Hollis' intense geni: For det første er tempoet på disse låtene gjennomgående litt for høyt og stabilt, noe som for meg svekker bittelitt av den "organisk" bølgende opplevelsen. For det andre er ikke Benoit i besittelse av Hollis' stemme og sjelsladede vokaldynamikk, men begge disse punktene tror jeg vil slå varierende positivt og negativt ut på et individuelt plan. For meg har Spacebox vokst fram som en gledelig overraskelse. Et riktig vakkert album mettet på intimitet, dog uten at det noen gang flyter over i intimitetstyranniet jeg for eksempel kan oppleve i enkelte av Stina Nordenstams nerveflerrende komposisjoner.