Brian Eno
Kraftwerk
Depeche Mode

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Det var en gang...

Gammel elektronisk lyd kles inn i ny drakt.

Kassettutgivelser fra egne "selskap" var en gang i tiden veldig populært, spesielt i første halvdel av 80-årene. Små ukjente artister og band kunne spre sitt budskap for en langt mindre kostnad enn det å gi ut en singel eller en hel LP-plate. Mange av kassettene har forsvunnet i det store intet, og det er et relativt lite marked og/eller interesse for disse utgivelsene. Synd, men sant.

Likvider, labelen til Trygve Mathiesen, var nettopp et slikt selskap som tok for seg ukjente artister og sjangere, og som oftest presentert med en kassett. E-Man, bedre kjent som Geir Jenssen, var også en ukjent artist før han debuterte med en kassettutgivelse. E-Man? Sier vi Bel Canto og Biosphere så har du nok sikkert hørt om Tromsøværingen. Han kjennes som en pioner innen elektronisk musikk ikke bare i Norge, men også i europeisk sammenheng.

Den selvtitulerte kassetten ble utgitt høsten 1984. Først som en C-46 kassett, deretter redigert til en C-30 kassett. Innspillingsutstyret var en Teac 4-spors kassettspiller, så det var relativt enkle forhold. Men så lenge en er født med et musikalsk talent og ikke minst en stor nysgjerrighet kan resultatet fort bli spennende.

For det var nemlig en interessant utgivelse dette ble, og takket være Hommage Records har kassetten blitt tilgjengelig igjen. Nå inkluderes sporene som forsvant (fra overgangen fra C-46 til C-30), samt en uutgitt låt. Til alt overmål blir innspillingene i tillegg utgitt på vinyl. Alt er remastret fra de originale mastertapene, så det er eminent og flott tiltak som det ferske plateselskapet har gjort.

Albumets 14 spor viser en ung herremann (den gang 21-22 år) på søken. Det er mange genre som presenteres fra den elektroniske muskken som hadde kommet stormende over hele Europa, og inspirasjonen er hentet fra nettopp denne type artister. Flere av låtene beveger seg mot Depeche Modes uttrykk, New Romantics og synthpop. Det fenger bra, om ikke akkurat av Just Can't Get Enought eller New Life-klasse, så viser Jenssen Depeche Mode-klasse gjennom en låt som The Difference.

Ellers høres Kraftwerk-soundet på for eksempel Hosono, med sine enkle og repeterende temaer, mens De Du Da Da Di beveger seg nærmere techno som skulle prege dansegulvene noen år senere. Selv om det er mangler her og der, så høres mye av den musikken som Geir Jenssen skulle utvikle videre med Biosphere. Flere av låtene høres ambient/Jean Michel Jarre-aktig ut, spesielt de fire stemningsfulle stykkene som utgjør The Upland Part. Her vil du kjenne Nordlandsbrisen stryke inn under huden.

Den store nysgjerrigheten til å omfavne mange genre fører til at identiteten til selve E-man blir litt borte - eller i hvert fall vanskelig å få tak i. Men for all del, han viste allerede for 25 år siden at han hadde et stort talent.