Waybackthens

Schtimm

CD-single (2004) - Clearpass / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En fra alkojazz / dunkelpop-hjørnet

Fin-fin single fra et ufortjent lite kjent band. Skiva kommer i høst.

Gruppa Schtimm er ute med en single kun bestående av låta Waybackthens fra deres bebudede album Featuring... som kommer høsten 2004. Bandet har gitt ut to album tidligere hvorav det ene må kunne karakteriseres som et samlealbum. Deres forrige album Plays Mrakoslav Vragosh fra 2002 fikk en viss oppmerksomhet, men strengt tatt var det mer blest rundt deres hodetelefonkonserter, der tilhørerne fikk utdelt et par hodetelefoner og på den måten fikk en mer intim innfallsport til konserten.

Schtimm synes jeg har fått alt for liten oppmerksomhet i forhold til hva de lager av musikk. De har et helt særegent uttrykk som baker sammen rock, viser, og Brecht-lignende ting. Utrolig dyktige er de til å få fram vare og stemningsmettede følelser og atmosfære. Musikken kan karakteriseres som enkel, men med tunge stemninger. Eller for å sitere presseskrivet "alkojazz/dunkelpop-hjørnet". En beskrivelse som passer godt.

Dunkle stemninger får de frem ved en mildt manende form. Trommer og gitar ledsages av enkel, men særdeles effektfull bruk av av synth og sart klokkespill. Bjørg Riibe Ramskjells har alltid vært sentral i lydbildet. Hun synger lavt og innadvendt, noe som står fint til det lavmælte uttrykket til Schtimm. De har denne gangen også fått hjelp av Bodø Sinfonietta på strykere. Jeg hadde fortrukket at de ikke var der. Synes strykerne er med på svulstiggjøre uttrykket, noe som ikke kler låta. Det til tross for en tekst som står til uttrykket, der de får fram en naturmystisisme som de er glimrende på.

Waybackthens vil ikke overraske kjennere av Schtimm. Forhåpentligvis vil de skaffe seg nye venner. Det fortjener de. Og for samlere av TRBNGR så er dette et must. Hank er nemlig med på denne singelen, ifølge presseskrivet.