cover

Love and Theft

Bob Dylan

2 x CD (2001) - Columbia / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Bluesrock / Countryrock / Bluegrass / Folkrock

Spor:
Tweedle Dee & Tweedle Dum
Mississippi
Summer Days
Bye And Bye
Lonesome Day Blues
Floater (Too Much to Ask)
High Water (for Charley Patton)
Moonlight
Honest With Me
Po' Boy
Cry A While
Sugar Baby
Bonus Cd:
I Was Young When I Left Home
The Times They Are A-Changin'

Referanser:
Woody Guthrie
Bruce Springsteen
Tom Petty

Vis flere data

Se også:
The Freewheelin' Bob Dylan - Bob Dylan (1963)
Highway 61 Revisited - Bob Dylan (1965)
Blonde on Blonde - Bob Dylan (1966)
Knocked Out Loaded - Bob Dylan (1986)
Time Out of Mind - Bob Dylan (1997)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Kjærlighet og tyveri

Første album med nye låter på fire år fra His Bobness.

Bob Dylans 43. album bærer preg av både musikalske og tekstmessige tilbakeblikk. Dylan er innom blues, jazz, country, rockabilly, swing, bluegrass og folk på det musikalske plan. Dette er musikk han vokste opp til, og som han kjenner og behersker.

Tekstmessig ser han tilbake på sitt eget liv, der familien og menneskelige relasjoner står sentralt. Som vanlig drar han veksler på det forrige århundrets amerikanske kultur, og han er også innom Shakespeare og Bibelen ved flere anledninger.

Det har gått fire år siden Bob Dylans flotte Time Out Of Mind. Love And Theft innehar ikke de samme kvalitetene, men det er godt å kunne konstatere at han har mer å gi enn hva vi har vært vant til fra hans hånd mot slutten av åttitallet og tidlig nittitall. Sammenlignet med de ikke spesielt spennende - til Dylan å være - Down in The Groove (1988), Good as I Been To You (1992) og World Gone Wrong (1993) er Love And Theft et mesterverk.

Allerede på coveret signaliserer Bob Dylan at denne skiva skuer bakover. Han er som vanlig selv avbildet på coveret, denne gang med en syltynn bart à la 30-talls filmstjerner som Melvyn Douglas og William Powell. Flere av låtene bærer da også preg av den tids music hall populærmusikk. Og det svinger. Godt hjulpet av musikalske humoristiske krumspring som er med på å lette noen av de temmelig monotone låtene, som ofte har en truende undertone. Med et mindre samspilt band kunne dette lett blitt dødt og kjedelig, men musikerne kjenner hverandre og låtene såpass godt at de unngår å falle i en seig masse av uinteressant tøv. Undertegnede har spesielt sansen for Augie Meyers, som ved hjelp av orgelspillet bidrar med myke opp det fjellstøe kompet med fantasi og humor. Suverent! Bandet forøvrig består av Dylans turneband: Larry Campbell, Charlie Sexton, Tony Garnier og David Kemper.

Tekstmessig er Dylan denne gangen noe mindre selvmedlidende og selvopptatt enn han ofte er. Mindre krass er han også. Undertegnede finner ham sårere enn tidligere og innimellom er tekstene preget av voldsomme bilder som skremmer (hør bare på Honest with Me). Med High Water (For Charley Patton) er vi over i det dystre landskapet der The Ballad of Hollis Brown (1964) befinner seg. På andre låter som for eksempel Floater (Too Much to Ask) og Moonlight er stemningen adskillig lysere, og kan akkompagneres av bourbon og isbiter.

Det er ingen store forandringer å spore hos Bob Dylan på Love and Theft, mannen har tross alt passert 60, men han gjør det han kan best; lage besettende låter og spennende tekster.

Vær også oppmerksom på at det finnes en spesialutgave av albumet, på den finnes det en ekstra-cd med to spor. Henholdsvis I was Young When I Left Home og The Times They Are A-Changin'. Også verdt å få med seg.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Robert Normann - The Definitive Collection 1938-41, Vol.1

(Normann)

Et stykke kulturhistorie - Robert Normanns musikk gjenoppstår i oppusset lyddrakt.

Flere:

Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
Deathprod - Deathprod