Will Oldham

Rainaway Town - Kristofer Åström (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Americaneren

Kristofer Åström har tatt en etterlengtet pause fra Fireside igjen, og rir inn i sitt rette landskap.

Ikke siden debutplata Go, Went, Gone fra 1998 har vår svenske venn Kristofer Åström gitt ut en hel plate uten hjelp fra verken sitt "backingband" Hidden Truck eller sitt andre hovedprosjekt Fireside.

Det er naturlig å legge Fireside til side i denne omtalen, og sammenlignet med Kristofer Åström & Hidden Trucks to plater Leaving Songs og Northern Blues (begge fra 2001), er utgangspunktet for Åströms soloplater at de har en tynnere instrumentering. I tillegg til at både innspilling og etterarbeid er gjort på en mer direkte, og i beste fall ektere måte.

Fra det stemningsfulle, sorgmuntre og vakre instrumentale åpningssporet Loupita #3 til avslutningen Just Another Lovesong som nesten er bare trist, men likevel meget bra, er Åström innom flere ytterpunkter innenfor rammene for den tradisjonelle singer/songwriter-sjangeren. Han har for eksempel med seg gjestende kvinnevokal (Britta Persson) på flere låter enn noen gang før. Det lykkes ikke alltid å skape et behagelig resultat av samarbeidet, The Wild blir i mine ører et par hakk for messende. Da fungerer det bedre på en låt som Spinning, der Persson høres som spennende og kontrastfylt krydder i stedet for å ta alt for mye plass. Og på denne platen fungerer det aller best på låtene hvor Åström sitter med gitaren, og formidler de gripende historiene alene. I I Am Not the Case hører vi om en ung mann som har mistet troen på seg selv, men fortsetter Kristofer Åström å skrive slike låter, som også Walpurgis Night, er det ingen grunn til å tro at tekstene hans skal være selvbiografiske. Likevel fortsetter Åström å skrive om livets skyggesider. Jeg husker da jeg spilte en av hans beste låter How Can You Live With Yourself? (fra Northern Blues) med tekstlinjen "I hope you'll burn in hell", for min far for noen år siden, og han fryktet at også JEG hadde blitt gal... Historien om at ensomme unge menn med gitar må ha et anstrengt forhold til sitt eget sjeleliv fortsetter, men så lenge det blir god musikk av det, skal kanskje ikke jeg som musikkritiker bry meg.

Kristofer Åström er i nærheten av sin landsmann Christian Kjellvanders nivå på sine to Hidden Truck-plater, her blir det litt mer lo-fi, og i tillegg mangler han Kjellvanders fantastiske melodi- og stemningskraft. Det er mulig Kjellvanders amerikanske aner har skaffet ham et hestehodes forsprang allerede på dåpsattesten, likevel befester Kristofer Åström sin posisjon som en av Nordens beste americana-artister, og sammen med Kjellvander er de to Sveriges viktigste representanter for en Amerikareise som aldri tar slutt. At de to passer like godt inn i mitt bilde av amerikansk steppelandskap som svensk storby er det ingen som helst tvil om.

Jeg gleder meg enda mer til - og har større forventninger til - Kristofer Åströms tredje Hidden Truck-plate som kommer allerede senere på høsten 2004. Forhåpentligvis med god grunn.