cover

In Between

Jazzanova

CD (2002) - Jazzanova-Compost (JCR) / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Hip-Hop / Soul / Funk / Nu jazz

Spor:
L.O.V.E. and You & I
No Use
The One-Tet
Fade Out
Hanazono
Mwela, Mwela (Here I Am)
Keep Falling
Cyclic
Another New Day
Place In Between
Soon
Dance the Dance
Sub-Atlantic
Glow and Glare
E-Ovation
Takes You Back (Unexpected Dub)
Wasted Time

Referanser:
Kruder & Dorfmeister
Terranova
Pizzicato Five

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


The Big Beat

Jazzanova er et lydunivers mellom tysk finesse, japansk jazz og Harlem soul. In Between er det treffende navnet på det mesterlige debutalbumet.

Gutta i DJ-kollektivet Jazzanova møttes i Berlins klubbmiljø tidlig på 90-tallet, og har siden den gang endelig rustet seg opp til å gi ut egen plate. Jazzanova består av tre dj-er og tre produsenter. Siden samarbeidet startet i 1995 har gruppa vært ettertraktede remiksere og produsenter. In Between er navnet på det musikalske rommet som oppstår når seks ulike musikere og produsenter med forskjellig bakgrunn møtes. I dette lyduniverset fusjoneres soul, jazz og hip-hop i en stor, velsmakende gryte, tilsatt østens fineste krydder sammen med en stor skje 80-tallspop. Her tager man ikke hvad man haver, i denne gryta har kun de beste ingredienser fått koke sammen til en spennende gryterett.

Dj-ene samarbeider med det anerkjente München-selskapet Compost Records, som med sine compilations Glücklich (Rainer Trüby) og Future Sounds of Jazz (Michael Reinboldt) samt aktører som svenske Koop og japanske Kyoto Jazz Massive, har blitt en uunnværlig distributør av jazzelektronisk feinschmeckeri. I samarbeid med Compost har Jazzanova startet datterselskapet Compost Jazzanova Records.

Jazzanova er ikke redd for å gå nye veier. Som navnet på gruppa tilsier, er det i hovedsak ny jazz vi her står ovenfor, men begrepet blir altfor snevert til å beskrive musikken til seks kreative Dj-er. På debutplata har musikerne samarbeidet med blant andre Hajime Yoshizawa (medprodusent i Kyoto Jazz Massive) på låta Hanazono, som har et snedig jazza, men orientalsk og noe mystisk preg over seg. Bruken av jazzpiano er her et overraskende element på grønn te-stemning. Jeg synes at Jazzanova henter opp orientalske lydklisjeer uten å smøre på for mye, slik Thievery Corporation tendender til i sin bruk av indiske sitarsekvenser. Berlinerne har i tillegg til samarbeidet med japanske ny-jazzere tatt turen over atlanteren for å hente litt black beat. Relativt nye og ukjente navn som Capital A og Hawkeye Phanatic sørger for slakk hip-hop-sound. Resultatet av samarbeidet med Vikter Duplaix, for øvrig fra samme musikalske nabolag som Jill Scott, Erykah Badu, The Roots og andre R&B/hip-hop-storheter, er verdt å trekke fram som et høydepunkt fra plata. Vikter Duplaix synger vakkert på soulperlene Soon og Wasted Time, sistnevnte ligner dog mest en sang man pleier å finne på hjemmebrente nyttårsaften-CDer merket "klinemusikk". Dette smaker av smekre soulklassikere som Donny Hathaway (jfr. den ultimate soulsviska Someday We'll All Be Free).

Hip-hop-mixen Keep Falling, med Ursula Ruckers spoken poetry (ikke sang, ikke rap, men så å si noe in between) som innledning, er med sin Philly sound ikke noe som nødvendigvis forventes fra østkanten i Berlin. Litt mer eksperimentelle innenfor hip-hop har man vært på The One-Tet. Denne snodige låta minner mest om en tysker med hissig rytmeboks som møter den frekke lillesøstra til Jill Scott på en sliten klubb i Philadelphia. Dette er noe slikt som industriell hip-hop, Nintendo-musikk og Gurus Jazzmatazz i en salig blanding. Bassen er fint tung, men det rykker dessverre ikke noe særlig annet sted enn i nervene med refrenget på full guffe. Likevel er låta verd å høre ut, nesten alene på grunn av den fantastiske soulextroen som limer inn neste kutt, den nevnte sushijazzmixen Hanazono. Denne har utrolig spennende taktveksler og som nevnt et nydelig jazzpiano (pianist: Hajime Yoshizawa), som etter hvert blomstrer opp til en rein jazzlåt i forrykende Tokyo-tempo. Japan har nok en del spennede elementer å tilføre den europeiske og amerikanske elektronikaen, og gladjazzerne i Pizzicato Five og Compost-baserte Kyoto Jazz Massive kan godt oppføres som referanser til deler av låtmaterialet på In Between.

Men Jazzanova skal heller ikke lenger enn til østsida av muren og femten år tilbake for å hente inspirasjon. Der rocken nå tenderer til musikalsk hyllest av punk og grønsj-helter i form av nostalgiske merkesko og gitargrep, trenger man heller ikke strene langt sammen med Jazzanova i Øst-Berlin for å føle 80-tallsnostalgi. Selv om den tyske New Wave-heltinnen Nena har gjort comeback (husker du 99 Luftballons?), har gutta holdt seg til mer anglo-amerikansk 80-tallssound. Glow and Glare minner mest om Grandmaster Flash i det monotone og nedtrykte hjørnet, men bringer likevel tankene hen til selvlysende skinnslips og polstra plastjakker.

Et kutt som fortjener ekstra oppmerksomhet er 80-tallsflørten Takes You Back, der beatmixen på begynnelsen er så bra at det er til å grine av. Etter hvert kommer Desney Baileys stemme inn og bringer dansefoten i godlage, en bra sammenligning her er våre egne popjazzhelter D'Sound, og Baileys stemme kan lett forvekles med Simones fjordlandske coolness.

Jazzanova har et svært variert repertoar som befinner seg et eller annet sted mellom future jazz og retrosound, mellom øst og vest, og samarbeidet med nevnte artister resulterer i vellykket variasjon i uttrykket og spennende samproduksjoner på tvers av sjangre. Høydepunkter er blant annet åpningssporet L.O.V.E. and You & I, en relativt rolig nu-jazz-mix som inneholder en vanvittig flott vibrafonsolo (David Friedmann) og som leder over til No Use, en vakker soulinspirert låt. På platecoveret, som forøvrig er et kunstverk i seg selv, står faktisk alle involverte artister oppført som medprodusenter. Det tyder vel på at berlinerne er åpne for mange musikalske innspill og at dette etter min mening i høyeste grad høres på resultatet.

Til slutt er det kanskje på sin plass å nevne at Jazzanova lager alt annet enn musikalsk kaffetilbehør, en merkelapp som ofte settes på denne typen musikk. Dette er en plate som krever like mye innsats fra lytterens side som fra musikernes, og lar seg ikke avfeie som letthørt muzak. Til det er Jazzanovas musikk for spennende, for variert, for vanskelig, for velprodusert - og for vakker.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Saint Etienne - Smash The System - Singles And More

(Heavenly / Columbia)

En raus samler å nyte der sola aldri går ned og cocktailglasset aldri går tomt.

Flere:

John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt
Madder Mortem - Desiderata