cover

Roll

Anne McCue

CD (2005) - Cooking Vinyl / S2

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Countryrock / Singer/songwriter / Americana / Visepop

Spor:
I Want You Back
Nobody’s Sleeping
Stupid
Cazy Beautiful Child
Hangman
50 Dollar Whore
Tiny Little Song
Milkman’s Daughter
Roll
Gandhi
Where the Darkness Grows
Ballad of an Outlaw Woman
Machine Gun

Referanser:
Kathleen Edwards
Lucinda Williams
Sarah Harmer
Kasey Chambers
Oh Susanna

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Rock på Roll

God plate av en kommende rock-dronning fra Australia.

Denne damens rykte hadde nådd meg lenge før Roll dumpet ned i postkassen min. Ryktet fortalte at dette var en låtskriver av rang, og en av de aller fremst kvinnelige gitaristene i bransjen. At hun skal være et fyrverkeri på scenen i tillegg, gjør henne også til et av Australias fremste rockehåp.

For dette er rock. Hun har kanskje den venstre foten innenfor den country-sound-alike singer/songwriter-tradisjonen, men den høyre foten tramper ivrig takten i rockeland. Og det finnes ikke et fnugg av tvil om at høyrefoten er skuddfoten.

Jeg ble skuffet ved første lytteøkt. Men etter hvert har denne platen vokst seg langt inn i øregangene mine, og tatt kontroll over både hjerne og hjerte. Det som opprinnelig hørtes enkelt og uoriginalt ut, er nå vokst til et konglomerat av skinnende gull og blinkende perler.

På utsøkt vis klarer hun å balansere mellom myk fløyel på ene siden, og psykedeliske hestespark på den andre. Kontrasten mellom låtene er stor. På Stupid er hun Lucinda Williams opp av dage, mens Tiny Little Song høres ut som Kathleen Edwards på sitt ypperste. Hangman og Gandhi befinner seg på andre siden av skalaen, med sine uimotståelige frekke riff og rocka attityde.

Personlig liker jeg best de to sistnevnte, og skulle gjerne ha hørt flere slike. Men å begrense seg selv er en kunst, og det er en av tingene som gjør at denne platen hever seg opp mot himmelhvelvingen. Det er en balansert blanding, som gir akkurat den rette verdien. Uten at det blir nøytralt og ufarlig av den grunn.

Hun viser seg også som en eminent gitarspiller, og spesielt trakteringen av slidegitaren gir låtene karakter. En slagkraftig versjon av Jimi Hendrix-låten Machine Gun bygger opp under den påstanden.

Hvis jeg må nevne noen minus med denne platen, så må det være at et par av låtene blir litt for anonyme. De fungerer nærmest som fyllkalk, og kunne med fordel ha vært utelatt. 10 låter hadde vært mer passende, med en litt strenger sensur. Produksjonen er et annet ankepunkt. Jeg savner mer dybde og finesser i lydbildet. Spesielt rytmeseksjonen kan høres glatt og kjedelig ut. Her har hun en del å lære fra sine musikalske søstre Lucinda og Kathleen.

Det har hun for øvrig på en del andre områder også, men dersom hun fortsetter å levere solide album som dette vil det med tid og stunder bli ledig plass på den øverste hyllen hvor dronningene av melodisk rock sitter.

Artikler, nyheter


Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Groovissimo


Efrim Manuel Menuck - Plays "High Gospel"

(Constellation)

Tung og schizofren debut av Godspeed You! Black Emperor-medlemmet Efrim Manuel Menuck.

Flere:

Thomas Dybdahl - Science
Norfolk & Western - Dusk in Cold Parlours