Primal Scream
Fugazi
Nine Inch Nails

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rått og upolert

Irske Humanzi skapt en god, aggressiv og ikke minst upolert debut.

Kvartetten Humanzi har sin base i Berlin, men kommer opprinnelig fra Irland. Tremors er bandets første langspiller og kom opprinnelig ut i 2006. Gjengen ble i 2007 nominert til "Best Irish Band" og har siden debuten spilt på Leeds- og Reading-festivalene. I tillegg har de vært oppvarmingsband for storheter som Foo Fighters, Strokes, Pixies, New York Dolls og Eagles of Death Metal. Med andre ord har det vært full fart.

Tremors starter aggressivt med Diet Pills and Magazines. Sjangeren er punk og det er nettopp punkenergien som har en rød tråd gjennom alle 11 låtene. Lydbildet er rått, upolert og virkelig piggtråd så blodet renner fra hendene. Spakene har blitt styrt av Chris Vrenna, som tidligere spilte trommer i Nine Inch Nails, samt av den noe mer ukjente Gareth Mannix. Vi kan raskt høre at man har dosert innspillingen med klangen fra NIN's tidligere utgivelser, det vil si litt synther og støy. Dette er i det hele svært positivt. Det mørke er alltid tilstede og Humanzi er langt unna listepunken som de amerikanske unge punkbandene har herjet med både på hitlister, MTV og mange radiostasjoner.

Det er mange sterke kvaliteter hos bandet, og de endrer både takt og melodi i samme låt, ikke helt ulikt egenskapene til Built to Spill. Det er aggressivt, massivt med fengende vers, og refrenger. Gitarspillet til Colm Rutledge er både hissig og aggresivt. Bassen leker seg hardt og elegant gjennom låtene. Shaun Mulrooney kan noen ganger bli litt nasal og masete i vokalen, men det drukner litt hen da bandet er så krigerske mot instrumentene at det ikke er snakk på at det skal bli fred mellom hender og strenger/trommeskinn/cymbaler.

Energien og smerten til Mulrooney er så absolutt tilstede når han synger og skriker. I åpningen synger han We're all kings and not foot soldiers no-one has the right to make you bigger than me or bigger than anyone else. En sint ung og frustrert herremann som ikke vil la seg tråkke på, altså!

Av låter som bemerker seg er I Want Silence og ikke minst Song For Understanding. Sistnevnte er en låt i særklasse, melankolsk post-punk på sitt aller vakreste. Minnene til 80-tallet kommer virkelig fram her, og spesielt er det verdt å legge merke til avslutningen, der låten skifter både takt og rytme, til en like bra ny melodi. Jeg er mektig imponert. Ellers er det veldig jevnt låtmateriale her, og interessen holdes oppe nesten hele tiden. Dessverre er noen få låter litt anonyme, og som trekker platen som helhet litt ned.

Humanzi har bygget en bro mellom punk, post-punk og moderne rytmer. Dette utføres høyt og bråkete. Debuten har blitt så god at den absolutt er verdt å legge merke til og Humanzi er et band å følge med videre på veien.