Rihanna
Keyshia Cole
Ciara

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

I en perfekt verden

I en perfekt verden ville Keri Hilson vært mer interessant enn hun er.

Keri Hilson er på mange - eller iallfall på et par – måter R&B-babenes R&B-babe. Etter å ha jobbet mange år som låtskriver, arrangør og korist for artister som Mary J. Blidge, Usher, Ludacris, Kelly Rowland, Pussycat Dolls og Britney Spears har hun nå endelig tatt steget ut på sitt eget platecover (som forøvrig er intet mindre enn en estetisk voldtekt). Dette skjedde etter at hun ble tatt under Timbalands mektige vinger, og ble signet til hans selskap Mosly Music.

Kommersiell R&B er i dag en sjanger preget av artister som ofte er like kjent for sine privatliv som for sine bidrag til musikken. Og siden Keri kommer fra baksiden, og har navnet sitt i flere CD-omslag enn sladreblader, sitter hun på en slags mulighet til å bevise noe så naivt som at "det er faktisk musikken som teller, assa". Ikke fordi hun ikke er heit, og det er heller ingen manko på lettkledde bilder av henne i omslaget. Men vi vet ikke så mye om Keri Hilson. Vi vet at hun er pen, flink til å synge og skriver låter selv. Men hvem er hun egentlig? I en perfekt verden ville dette vært et overflødig spørsmål.

Albumet starter med en et og et halvt minutts intro som med sin snertne tromme-med-fingrene-på-bordet-beat, er en veldig fint måte å starte et forhold på. På neste låt Turnin Me On vil Keri vise at i tillegg til å være pen og flink, er hun også tøff. Med seg har hun Lil' Wayne som, selv om man skulle tro at han nå snart må være oppbrukt som gjesteartist, fortsatt både leverer sakene og hever låta.

Så langt er forholdet til Keri ikke nådd forelskelse, men de to første låtene gjør det samme som ca et kvarter med ungkaren: man blir betatt, og får lyst på mer alenetid sammen. Dessverre er de to neste sangene med på å kjøle ned forholdet litt. Get Your Money Up, der hun har med seg Keyshia Cole og Trina, handler -som tittelen antyder- om at gutta må bla opp hvis de skal ha noen sjanse hos heite R&B-chicks som de. Setninger som "we don't like 'em broke boys" er både oppbrukt og utrolig lite sjarmerende. Neste låt ut er Return the Favour, som høres ut som den kommer rett fra Timbalands Shock Value fra to år tilbake. En ok låt, men er det lov å si at Timbaland er litt utdatert rett og slett? Det hele høres veldig 2007 ut.

Men etter en velplassert kunstpause før Knock You Down er det igjen gnister tilbake i forholdet. Denne låta, som gjestes av Kanye West og Ne-Yo, er platas klart sterkeste spor, og fortjener absolutt en del alenetid. At den følges opp med Slow Dance, som lett kunne blanda seg inn på Missys Supa Dupa Fly, gjør også sitt for å holde glørne varme.

Dette er også så langt det er interessant å beskrive plata sang for sang. Herfra og ut forblir det ganske anonymt, og ingen sanger står ut som spesielt dårlige eller spesielt bra, selv om mesteparten lener mest mot det siste. Selv om Keri har navnet sitt under nesten alle sangene, er lista over låtskrivere som har hjulpet til veldig lang. Verdt å merke seg er at de få sangene der Keri ikke har vært involvert i låtskrivingen, er de klart kjedeligste. Den gnålete singelen Energy er et bra eksempel på dette. De to bonussporene The Way I Are og Scream, begge låter Keri bidro på til Timbalands Shock Value, er veldig unødvendige siden alle som var utstyrt med funksjonelle ører i 2007 vil skippe over de.

In a Perfect World innfrir aldri helt forhåpningene introen gir, og selv om Keri er åpenbart dyktig og har flere sterke låter, blir vi aldri helt kjent med henne. Det er vel ingen som hevder å ha lest sjela til Britney etter å ha hørt på platene hennes heller, men der er det nok av skandaler å ta av til å skape en nysgjerrighet. For, det som kanskje er enda viktigere enn at en popartist skaper et bilde av hvem han/hun er, er at de gjør oss interesserte i å finne det ut selv. I en perfekt verden trenger vi bare musikken, men dessverre er det ikke slik. Kommers R&B trenger noe mer, vi trenger pakka.

En ting som lett kunne gjort denne debuten mer spennende er mer vekt på smarte tekster. For med unntak av et lite visdomsord til Twitter-generasjonen: "It's hard to tell the truth online", er tekstmaterialet gjennomgående platt og forutsigbart. Keri er kreditert som både låtskriver og korist på Britneys sterke "comeback før comebacket"-album Blackout. Og selv om Britney ikke er den mest naturlige artisten å sammenligne Keri med, kan vi være ganske sikre på at hvis Blackout hadde hatt Keri Hilson på coveret, ville den antagelig blitt oversett.

Om dette sier mest om bransjen, oss selv, Britney eller Keri er jeg litt usikker på.