Nine Inch Nails

Mer de Noms - A Perfect Circle (2000)
Thirteenth Step - A Perfect Circle (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Krig og fred

A Perfect Circle har gitt ut en skive som er svært politisk korrekt. Dessverre er den litt mindre musikalsk korrekt.

Det er ikke mer enn i overkant av et år siden forrige gang A Perfect Circle slapp en skive, Thirteenth Step (2003), som da kom over tre år etter debuten Mer De Noms (2000). Det fins allikevel en god grunn til at eMOTIVe er over oss allerede nå, og faktisk ble sluppet samme dagen som presidentvalget i USA. Dette er på ingen måte tilfeldig, da eMOTIVe er en sterkt politisk skive, noe som heller ikke på noen måte er nytt for A Perfect Circle. Denne gangen er det likevel litt annerledes.

eMOTIVe er bortimot et rent coveralbum. Bandet har lånt låter fra kjente og kjære navn som blant andre John Lennon, Marvin Gaye, Joni Mitchell, Depeche Mode og Black Flag. Det er likevel når de går hardt og brutalt løs på Devo-låta Freedom of Choice det låter tøffest og mest rett her. Også Passive, som er en av to låter som ikke er coverlåter, låter tøft. Og selv om linja er hentet fra Pet fra Thirteenth Step, er nok Counting Bodies Like Sheep to the Rhythm of the War Drums årets låttittel. People Are People fra Depeche Mode har fått en veldig middelmådig overhaling, i likhet med When the Levee Breaks som vi kjenner best gjort av Led Zeppelin. En manisk versjon av Let's Have a War hjelper heller ikke på.

Tidligere Smashing Pumpkins-gitarist James Iha er fremdeles med på lasset, det samme gjelder eks-Marilyn Manson bassist Jeordie White. Paz Lenchantin er halvveis tilbake i det gode selskap etter en heller uheldig avstikker til Billy Corgans lykkepilleband Zwan. I likhet med Billy Corgan, er Howerdel og Keenan to gutter som bør holde seg unna gladlåter, for det er med låter som er mørkere og mer ettertenksomme vi liker å kjenne dem best. Det er akkurat det vi får her også, i veldig stor grad. Til og med Marvin Gayes What's Going On? har fått en gravalvorlig tone. Imagine har fått en overhaling som gjør at den i grunn høres ut som en blanding av Imagine og Kashmir av Led Zeppelin.

eMOTIVe er nok en skive hvor budskapet har blitt satt i høysetet, som Maynard har uttalt: "a collection of songs about war, peace, love and greed". Og det har gått en del utover musikken i dette tilfellet. Litt synd er det derfor at A Perfect Circle har gitt ut en skive som rett og slett er litt kjedelig. Helt uten lyspunkter er ikke eMOTIVe, det er svært modig (eller arrogant?) å gyve løs på klassikere som for eksempel Imagine og What's Going On? Det er likevel på deres tolkning av Freedom of Choice det låter tøffest. Uten at de har vanæret originalene på noe vis, har de i de fleste tilfellene heller ikke tilført dem noe heller. Resultatet i disse tilfellene har blitt interessante om ikke annet, men mest en veiviser for unge A Perfect Circle fans som nå bør finne veien til originalene også.

Etter Mer de Noms og Thirteenth Step trodde jeg ikke at jeg kom til å være i stand til å si noe negativt om A Perfect Circle. Den gang ei.