Turtles
The Zombies

Out - Turns (2011)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Melodiske talenter

Plagsomt dårlig lydkvalitet gjør The Turns' debut-EP langt vanskeligere å like enn bandets svært gode melodier fortjener.

Nürnberg. Få byer har et så belastet navn som den tidligere hovedstaden i Det hellige tysk-romerske riket - si "Nürnberg" og de fleste svarer umiddelbart "nazi". Men Bayerns nest største by er mer enn stedet hvor Hitler-Tysklands beryktede antijødelov ble vedtatt i 1935 og hvor nazistlederne ble dømt etter krigen. Nürnberg er også stedet hvor de tre kameratene Anders Nicholaus Tjore, Per Chr. Frost og Hector Borge dannet bandet The Turns i 1998. Ikke Nürnbergs største claim to fame, akkurat, men likevel et bevis for at det er noe litt utenom det vanlige ved The Turns. Nå vel, tilbake til historien: Året etter flyttet trioen tilbake til Oslo, og vips, så ble de fire - Angus McHængsle ble med som gitarist. Så begynte øvingen og låtskrivingen. Og våren 2001 spilte gutta inn de fire sangene som nå omsider foreligger på Turn EP.

Et alvorlig problem ved denne plata er lydkvaliteten. Det sier jeg ikke bare fordi jeg som datteren til en lydtekniker er oppflasket til å synes høydepunktet ved den siste James Bond-filmen er lyden av fektescenen. Eller fordi jeg ikke kan se sjarmen i et skjevt og skranglete lofi-lydbilde. Men maken til grøtete musikk skal du lete lenge etter. Nå innrømmer riktignok plateselskapet Chewin' Pine at plata ble spilt inn under kritikkverdige forhold på eldgammelt og utdatert teknisk utstyr - og mikset og produsert av bandet selv. Og jepp, gode mikrofoner, miksere etc. er utvilsomt svindyrt for unge, uetablerte musikere. Men de gode unnskyldningene bedrer jo dessverre ikke den lodne lyden - særlig på platas roligste og kanskje egentlig vakreste låt, Something For the Masses, røres alle instrumentene sammen til en grøt.

Synd, svært synd. For The Turns har virkelig et usedvanlig talent for å skape gode melodier - fengende melodier som presterer å være både rock'n'roll-energiske og glade, uforutsigbare på en gang. Det er litt av en prestasjon, som ikke lar seg skjule verken av den miserable lydkvaliteten eller av det faktum at bandet i litt for stor grad gjør som sine musikalske helter. Og med helter mener jeg Beach Boys, Zombies, Turtles, Stooges og The Troggs; våre venner i The Turns innrømmer åpent dette slektskapet. Best av EPens fire låter er den aller første, Breaking the Law. Den setter stemningen og vekker oppmerksomheten fra første sekund med sirisser og pistolskudd. Og når glade sekstitallsrytmer viker for karakteristisk Beach Boys-vokalharmoni, er det vanskelig å ikke la seg sjarmere.

Så om stakkars Nürnberg ikke riktig kan sole seg i glansen av at den var åstedet for The Turns' fødsel riktig ennå, bør ikke byen fortvile. For om den nå Oslo-baserte kvartetten fortsetter som den stevner (og etter sigende skal de nå være i gang med innspillingen av en ny plate - og det under langt mer profesjonelle forhold, heldigvis), skulle det slett ikke forundre meg om The Turns har mye heder i vente. Men debutplata deres kan du forbigå i stillhet.