Richard Wagner
Rikard Nordraak

Requiem - Kristiansand Symfoniorkester & Det Norske Solistkor (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et kort liv blir dokumentert

Med denne platen ønskes Sigurd Lie velkommen til vår tids CD-hyller og kanskje et lengre liv der enn hans virkelige.

En av våre unge døde, som Rikard Nordraak, levde kort og til dels tragisk men etterlot seg stor musikk. Sigurd Lies brutte søyle har sin base plantet i norsk jord, nærmere bestemt Drammen. Han ble født der i 1871 men vokste opp Kristiansand, der faren var skolemann. Den begavede Lie studerte realfag ved det Kongelige Fredriks Universitet i hovedstaden, men gikk snart inn i komponiststudier, bl.a hos Grieg og Svendsens lærer i Leipzig. På dette tidspunkt ble Lie lungesyk, noe som vedvarte å forvanske hans gjenværende livsvei som brått nådde sin ende i 1904.

Opuslisten er dermed ikke lang, slik Lies liv ble av de korte. Hans energi var uansett uavkortet, og etter en tid som musiker gjenopptok han studiene, nå i Berlin. Platas fyldige innleggshefte nevner et møte med norsk revys "mor", Bokken Lasson, der nede. Hun beskriver ham som humørfylt, utstyrt med et "forkrøblet øre, som han gjorde all slags skøi og moro med". Hans energi og formidlerglede smittet over på omgivelsene og kan gjenfinnes i musikken som finnes på nærværende CD. Det er et tidstypisk uttrykk, men lite minner om 1890-tallets doom and gloom og introverte nyromantiske stemninger. Her er vitalitet, kraft og optimistime i et tonespråk som muligens virket passé den gang, men som idag lett lar seg plassere inn i en musikalsk linealitet.

Sigurd Lie levde en omflakkende tilværelse og skrev musikk til tekster av Vilhelm Krag, men jobbet samtidig på større verker. Hans Symfoni i a-moll, urframført 1903, er platas hoveddel. Den er i fire satser, fullspekket av ren musikk, stemning og kraft. Satsene kontrasterer hverandre og framstår som avrundede former. Det er ikke så mye som bringer tankene til den innflytelsesrike tyske samtidsmusikkens Mahler'ske lydlandskaper av eteriske stemninger og innadvendte grublerier. Lie var mer en Wagnerianer, noe han selv ikke underslo. Samtidas kritikere var lunkne, tross 1800-tallets sterke tyske impulser på norsk musikkliv. Musikken er for dette øret klart og fint framført i et tempo som virker riktig. Det er musikk for mai måned og et harmonisk stemt sinn med blikket rettet framover i livet. Dette kan liksom ikke være skrevet av en syk mann i sitt siste leveår.

Mer "norsk" blir det i Konsertstykke for fiolin og orkester (1894/95). Forelegget er folkevisa Huldra aa'n Elland, publisert i Edvard Storms Døleviser. Storms virksomhet som samler og utgiver av norske folkeviser på sent 1700-tall gjør ham til en pionér i faget og mer innflytelsesrik enn senere helter som Molkte Moe og Landstad gir oss inntrykk av. Visa skildrer unggutten Ellands møte med huldra, og er typisk norsk, nasjonal og sprudlende i sitt uttrykk: Lekende instrumentbehandling, fjellbekk-aktige rislinger i melodiene, driv og danseaktig framdrift. Hallingkastene ender allikevel på et mollstemt nivå, da huldra vel kan fanges, men ikke uten videre gjøres huslig, og dårlig ekteskapsmateriale er hun som oftest. Heftet dveler kort ved visestykkets utgang i resignasjon og nedstemthet, og tolker dette som et uttrykk for Lies aldri realiserte drøm om å skrive opera. Det kan godt være.

Platas tredje innslag er en ballade for bassbaryton og orkester fra 1899/1900, kalt Wartburg og spunnet over et engang kjent dikt av Theodor Caspari om byens historie og symbolske betydning for Tysklands samling. Hele bakgrunnen og den større sammenheng med pan-germanismen som åndelig retning som ligger i grunn av det litterære og musikalske tar for mye plass å gå innpå her. Jeg vil heller henvise alle interesserte til innleggsheftets forbilledlige, knappe men meget informative tekst. Slik skal det gjøres. Denne bakgrunnsinformasjonen spenner over tre små sider opp et helt lerret over momenter som var av stor viktighet og personlig betydning for både Caspari og Lie. Musikken er, som heftet påpeker, i Griegs og Nordraaks ånd, men med et dominerende og muskuløst hovedtema.

Det kommer mye godt sørfra, dette er en av flere nye og spennende dokumentasjoner på at spennende ting skjer i Kristiansands musikkliv. Nå har Kristiansand Symfoniorkester gitt oss Sigurd Lie. Vi kan bare ønske ham velkommen til vår tids CD-hyller og håpe han finner et langt liv der i de tusen hjem.

Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons

(Secretly Canadian)

Mørk og sørgmodig røyndomskildring frå teater- og cabaret-underhaldar Antony. Nevnte eg at albumet også er ei musikalsk skattekiste?