Skambankt
Purified In Blood
Satyricon

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kall det hva du vil

En sjangerfornektende og sviende bra debut. Det skulle ikke overraske meg om man hadde kommet til bevisstheten med blåmerker rundt halsen.

Kvelertak fremstår bare mer og mer som et perfekt eventyr. Drømmen om å bli rockestjerne, drømmen om å bli akseptert og drømmen om å bli husket. Alt klaffer for disse guttene for tiden, og det ville rett og slett forundret meg kraftig om ikke denne debuten ikke drar alt dette i land en gang for alle for Stavanger-bandet. Det har bygd seg opp til å bli en av de norske platene det har blitt knyttet størst forventninger til på lenge, og det skadet ikke akkurat at de tok turen over til Converges gitarguru Kurt Ballous studio i Boston for å spille den inn. Alt ligger altså til rette for at Kvelertak skal innfri.

Og det hadde vært så typisk om det bare falt sammen der. Ambisjoner kan lett få overtaket over både vilje og evne, men Kvelertak har laget albumet som ikke bare matcher forventningene, men mest sannsynlig overgår det de noen gang kunne drømt om å skape selv da bandet startet i 2006. De har på finurlig vis greid å lage en helt egen miks av metall og hardcore, og det på sprakende stavangersk. Man kan spore en mer brutal versjon av jæringene i Skambankt, men sammensetningen kan helt klart gjøres mer detaljert enn som så. Med skitne triks fra moderne og original metall og hardcore som Converge og The Dillinger Escape Plan, episke og tidløse riff fra åttitallets rockestorheter som Guns'n'Roses og Poison, og ikke minst en solid dose inspirasjon fra punk-/metallbeist som Entombed og Discharge.

Det burde med andre ord være noe for alle og enhver her, ikke minst på grunn av den evige melodiøse tilstedeværelsen på albumet. Ta for eksempel første single, Mjød, som unektelig kan kalles en brutal poplåt uten å legge alt for mye godvilje til. Bandet selv har uttalt at de spiller "necro'n'roll", noe som vel sier mer om hvor lite selvhøytidelig de kan være enn hva slags musikk de spiller.

Vokalen til Erlend Hjelstad har blitt betraktelig bedre siden de første demoinnspillingene man fikk høre, og lyden av Kvelertak i 2010 er akkurat så massiv som den skal være på alle punkter. Med det så bidrar Kvelertak til det som allerede kan sies å være et gullår for brutal norsk rock, med Kollwitz og Haust som tidligere høydepunkter. Og med disse tre i spissen, så burde eksportstrategien for norsk rock være i boks. Noe av det som gjør at Kvelertak til et spesielt bidrag, er jo at det er norskspråklig. Men det blir kjapt åpenbart at dette ikke er noen hindring - en omfattende europaturné med Converge og Kylesa burde egentlig si sitt på det området. At man mye av tiden uansett ikke kan tyde det Hjelvik brøler, taler vel heller ikke imot akkurat det. Det gjør ei heller en klippe bestående av tre gitarer som det rett og slett er klin umulig å svinge unna.

Når det er sagt så har heller ikke Kvelertak noe å skamme seg over når det gjelder ordvalg. Ordsmedar Av Rang er i tillegg til å være et av de mange høydepunktene på Kvelertak, også beskrivende for bandet selv. Lyrikk i metall og hardcore er ikke akkurat kjent for å vike mest fra klisjéene, men for Kvelertak handler det tilsynelatende om å leke seg litt med nettopp dette. De oppsøker det parodiske, samtidig som de unngår å gjøre narr av det. Tross denne tilnærmingen har det blitt et usedvanlig stilrent og tvers gjennom knallbra album, dømt til å prege mer enn bare 2010.

Kall det rock, kall det metall, kall det hardcore - ja kall det pop eller necro'n'roll om du vil. Dette er en debut som sender Kvelertak direkte fra det søte, stygge helvete og opp i eliten.