Just Dropped In (to See What Condition My Condition Was In)

The Black Crowes
The Rolling Stones

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Vassent

Hvorfor folk kjøper Reef-skiver forstår jeg enda mindre av etter å ha hørt denne samleren.

Femti minutter med Reef er mer enn nødvendig for å slå fast at dette er et lite spennende band. Med tanke på at dette stort sett skal være høydepunkter fra karrieren så langt, har jeg problemer med å forstå bandets salgstall i Storbritannia. De tre første albumene lå alle på topp ti i øyriket. De fleste av singelene har havnet på topp tjue. Derimot har jeg stor forståelse for at de som oftest ignoreres ellers i verden.

Together viser at de i løpet av årene har benyttet en del kjente medhjelpere, som den mye brukte keyboardisten Jamie Muhoberac (har spilt med alt fra Ziggy Marley til P.O.D. og Rolling Stones), Benmont Tench (Tom Petty and the Heartbreakers og mye mer) og countryrockeren Neal Casal. I tillegg kommer en rekke andre ganske aktive studiomusikere og den meget tilstedeværende produsenten George Drakoulias, som er kjent for sitt samarbeid med blant andre The Black Crowes.

Kvasi-amerikansk sound, kvasi-ærlig innstilling og kvasi-funky krydring av låtene. Det blir generelt så halv-rocka at det er vanskelig å opparbeide seg noe positivt engasjement. En av platas mest minneverdige låter er Place Your Hands. Dette kan selvsagt være fordi denne gikk en del på norsk P3 for noen år siden. Ellers er den nye Give Me Your Love godt over gjennomsnittet. Den rocker i hvert fall til et godkjent nivå.

Reef høres ut som kommers-utgaven av The Black Crowes, eller som et moderne Rolling Stones. Uansett får de det liksom aldri til å svinge like mye som inspirasjonskildene. Bedre blir det heller ikke i de representerte balladene. Søvndyssende lighterlåter uten særlig minneverdige refrenger. Avslutningsvis prøver de seg på en ganske anonym versjon av Just Dropped In (to See What Condition My Condition Was In) av Mickey Newbury, som kanskje mest kjent med Kenny Rogers.

Dette er selvsagt en skive den etablerte fansen vil trykke til sine hjerter. Er du bare litt spent på hva Reef står for vil du kanskje overraskes over hvor tafatt, liksomtøft og døvt det hele er.

Denne anmelderen hadde et ganske overfladisk forhold til bandet. Dette kommer neppe til å endre seg, dersom bandet ikke klarer å komme opp med noe det spruter mer av.

Genesis 1969-1977