Cold Mailman
Galaxie 500

Trådnøsting - Kråkesølv (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sølvguttene

Norges popyndlinger er tilbake, slik vi kjenner de godt fra før.

Bodø-bandet Kråkesølv har siden starten uttrykt seg som et lite, vennligsinnet nordlandsband med middels store ambisjoner, både på musikk og bowlingscene. Nylig skrev Nettavisen artikkel om hvordan Kråkesølv gjør alt for å ikke bli kjent, og da med spesielt fokus på hvordan de takket nei til by:Larm /Statoil-stipendet i 2009, som en protest imot oljeboring i Lofoten. Den litt halvkeitete og hverdagstrivelige imaget som beskjedne gladgutter med teft for gode melodier og brennaktuelle standpunkter, traff den norske folkesjela hardt, og alt fra nitimen på P1 til BigBangs Øistein Greni la sin elsk på Nordlands største pophåp.

Og du skal bære ganske mye nag for å mislike Kråkesølv. På sin andre plate Bomtur Til Jorda, opprettholder de inntrykket man fikk fra førsteplata Trådnøsting som et sympatisk og svindyktig orkester. Fokuset på morsmålstekster, nært forbundet i norsk visetradisjon viser seg å være en vinnerformel Kråkesølv har bevart, og sammen med nevnte Greni har andreplaten blitt en finslepen og orkestert utgivelse - dog med de obligatoriske skurrelydene og indieestetiske vokalfremføringene på plass.

Trådnøsting la imidlertid lista forholdsvis høyt, og i mine ører blir det raskt tydelig at Bomtur Til Jorda aldri vil oppnå samme altomfavnende effekt som originalen. For med en litt halvond tunge, bør det påpekes hvor tro gutta er til originalformelen, dog med høyere fokus på koring og små produksjonstekniske finesser et "indieband" godt kunne vært foruten. Ingen bak Bomtur Til Jorda ville omtalt dette som en spesielt kommersiell utgivelse, men faktum er at selv med alt fokuset på familie, distriktspolitikk og internhumor på konsertene, har Kråkesølv blitt Norges største pophåp uten egentlig å styre dette selv.

Best er de når de får leke "fritt", som på Nordavind Mot Varme Kinn, som henter opp tråden fra allsangfavorittene Privat Regn og Hell Litervis Med Sand På Timeglasset. Forløperen Romskipet Revideres er en passe spacet, passe folkelig nordlandshymne som igrunn dyrker det uttrykket Kråkesølv alltid har stått inne for, og som også albumtittelen indikerer: Vi er litt annerledes vi.

Men i fulle og det hele er ikke Bomtur Til Jorda noen bomtur i det hele tatt. Tvert i mot er det en veldig "safe" og proff utgivelse, og de nye strikkegenserene med matchende strikkevotter er jo igrunn blitt ganske trendy. Så er det kanskje slik likevel da, at det å bli kjent er ikke noe man egentlig kan styre hvis man virkelig har et talent eller en skikkelig god idé, det blir til sist noe som styrer deg.

Både på godt, og litt vondt.