Chick Corea
Pat Metheny
Maria Kannegaard

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Yes We Are!

We Are? spør Trondheim Jazzorkesteret i platas tittel, svaret er at de trolig er det beste 11-mannsorkesteret i nåtidens jazzmusikk.

Trondheim Jazzorkester er ikke et fast orkester, men en statsstøttet institusjon som gir arrangører som Eirik Hegdal og Erlend Skomsvoll et økonomisk fundament til å fremføre og skrive musikk for stort ensemble. De musikerne som nylig imponerte en samlet musikkbransje på en jazzkonferanse i New York med Erlend Skomsvolls Chick Corea-arrangementer, er derfor et annet Trondheim Jazzorkester enn det som opererer på We Are?.

Hegdal har håndplukket musikerne til denne plata, og det spenner dermed fra den klassiske klarinettisten Håvard Lund, via cool-jazz nestor John Pål Inderberg, til Brat-kollegaene Kjetil Møster og Ole Morten Vågan. Hegdals enorme produktivitet får utløp i flere ensembler, men Trondheim Jazzorkester har kanskje vært spydspissen i hans karriere. Hans arrangementer av Maria Kanngeaards musikk har gjort seg bemerket.

På We Are? stiller Hegdal med egetskrevet materiale og vokalist Siri Gjære. Hun har vi ikke hørt så altfor mye fra tidligere. Duoprosjektet med Tord Gustavsen, Aire & Angels viste lovende takter fra den unge vokalisten og prestasjonene hennes på denne platen oppmuntrer til gjenhør. Apropos gjenhør er det også godt å høre å høre Come Shine-pianist Erlend Skomsvoll tilbake på pianokrakken.

Trondheim Jazzorkester låter ikke som et mini-storband, selv om besetningen kunne tyde på det. Hegdals originale og kreative bruk av orkesterets muligheter, gjør at uttrykket veksler mellom moderne jazzkvartett med saxsolist eller vokal i front, til kammermusikalsk treblåsensemble og Colemansk drunkenness free-blowing.

Hegdal skriver gjennomførte, og fengende låter. De tar for det meste utgangspunkt i nøktern harmonikk som gir et sakralt preg et sted mellom vindskeiv pop og samtidsjazz. Gjæres tekster og melodier danner en perfekt symbiose med Hegdals låter. Visa Fairytale, hvor Gjære synger om en Volvo-eier, akkompagnert av banjo-klimpring, er så sjarmerende og umiddelbar at den faktsik kunne blitt en god radio-singel.

Musikken til Hegdal kommer for det meste ut av et moderne jazzspråk. Men Afromusic, er som navnet tilsier, en Brazz Brothersk utskeielse til Afrika. Med sin latente polyrytmikk, glir den rett inn i våre forestillinger om afrikansk musikk, og det er imponerende hva Hegdals orkester får ut av denne lettbente og trivelige låta. Men kontrasten er også sterk til de underfundige vakre melodiene som gjør resten av denne plata så bra. We Are? spør Trondheim Jazzorkesteret i platas tittel, svaret er at de trolig er det beste 11-mannsorkesteret i samtidens jazzmusikk.