Black Sheep Boy Appendix

Okkervil River

CD-EP (2005) - Jagjaguwar / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The dark denim phantom

Okkervils andre utgivelse i løpet av noen få måneder: Et vedheng til Black Sheep Boy, med sanger av samme høye klasse.

Den originale låten Black Sheep Boy er en kort, enkel og varm vise fra Tim Hardins 2 (1967), klemt mellom de to vakre kjærlighetssangene Red Balloon og Lady Came From Baltimore - Hardins ode til sin store kjærlighet Susan Morrs (som ble Susan Moore i hans sanger). Black Sheep Boy og Okkervil Rivers vokalist/låtskriver Will Sheffs fascinasjon av Tim Hardin har fulgt bandet fra deres forrige album og over til denne utvidede EPen. Her finner vi Black Sheep Boy #4 - som også har referanser til Baltimore:

Pacing Black Sheep Boy, the floor just won't support you.
You hover through the room.
Get in your battered Mustang and the backseat will be your tomb.
And I rode into Baltimore and I found a hotel room.

Mens Tim Hardin var en mester til å skrive låter med et enkelt, ektefølt kjærlighetsbudskap (blant mye annet), ble hans eget liv en katastrofe. På hvilket nivå Sheff opererer er ikke alltid lett å si, hans tekster er mer enn gjennomsnittlig gjennomtenkte, og her kan man lese både Hardins egne tekster, hans privatliv og ikke minst Sheffs lyriske univers i en stor sammenheng. Det er i første rekke tragedien og det mørke som kommer frem i hans tekster. Fra første spor, Missing Children:

Kids get lost, lambs out wandering.
Bigger, blacker things go following them
into a patch of forest somebody once planted for this song.

En "oppfølger" av In a Radio Song dukker opp her, utkledd som Another Radio Song, hvor det tematiske "samrøret" igjen dukker opp:

I could sigh into your hide and say:
"I hope I'm here forever.
But Black Sheep Boy - with your lovers, with your list of favorite pillows
with your list of missing children, with the walls where you drew windows
overlooking hidden gardens cut apart by jagged mountains...."

Og fra det siste sporet Last Love Song For Now:

And kids get lost, lambs out wandering.
And bigger, blacker things come calling
from outside a tiny garden somebody once laid their hearts on.

Om tekstene til Sheff er betonet av det mørke, så er musikken, om ikke akkurat slentrende munter, nydelig og rikt arrangert, mer overdådig enn noensinne, men aldri pålesset eller for inntrengende. Åpningen Missing Children har et tungt drapert kammerpreg med strykere og pumpeorgel som angir en korrekt tåkefull og tung stemning. Den bærer rett over i No Key, No Plan som er en upbeat og emosjonell skrangler à la Bright Eyes/The Decemberists, hvor en spyttende Will Sheff freser ut:

I'm a rich young sophisticate,
I've got girls and friends.
I'm doing what I really like and getting paid for it.
There is no key, no plan: I discovered that.

Black Sheep Boy #4 er platens aller beste spor, og Okkervil på sitt mest yndige og innsmigrende. En countrysmyger med munnspill og pedal steel som jeg håper fester seg på hjernen resten av året og gjerne langt ut i det neste. Når Sheff synger i duett med Amy Annelle på slutten: "Go back beyond the pasture, or I'll smash your mirror till you're dead..." så er det med en brennende intensitet som flammer ut av høyttalerne og slikker seg oppover veggene der den blir spilt. Latterlig bra.

På nesten like intense, men mer utadvendte og råere Another Radio Song og Last Love Song For Now (en mer voldsom variant av åpningslåten) makter Sheff å formidle en sår, pasjonert desperasjon der hans etterhvert store band behersker en stadig rikere instrumentpark. Melodier som sitter, arrangementer som funker, tekster med klasse og en fremførelse som syder av liv - alt dette klarer Okkervil River å formidle på stadig mer overbevisende måte. Til tross for dette, så må det sies at på låter som disse to savnes en noe mer raffinert eller sofistikert fremførelse, det er som om bandet forsøker å bryte seg løs av Sheffs rike tekstunivers ved å rase avgårde i et mer heseblesende tempo.

De to korte instrumentalene A Garden og A Forest knytter sammen de fire fyldigere kuttene, og dermed har har Okkervil River økt årets plateleveranse med snaut en halvtime. Sammen med opprinnelige Black Sheep Boy så har de levert noe av det beste innen amerikansk rock anno 2005. Nevnte jeg forresten at den ytre touchen igjen er lagt av William Schaff, som har besørget nok et cover som burde forhindre alle downloadere der ute fra å bare laste ned selve lydene.

Et band som kan trylle fram låter av et slikt kaliber - som appendix til hovedalbumet - ja, de har funnet en åre som de færreste er forunt å nærme seg. Og hvorfor ingen har maktet å få Okkervil River hit til landet er en av livets mange store gåter. Det er på tide at flere får øynene opp for dette bandet, som ikke har en eneste svak utgivelse bak seg. Nå.

PS: Kjøp også Tim Hardins 1+2 (Repertoire, 95) i samme slengen hvis du ikke har den - de to platene er samlet på en CD jeg fant i USA på den tiden, men den bør være tilgjengelig fremdeles, og er selvsagt et must.