The Darling Buds
L7

Fuzz Parade - Bronco Busters (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vrrooom...

Busted at Bronco High: De slemme duskepikene kidnapper skoleballets dronning og gir henne en biltur hun sent vil glemme.

Da jeg en gang i ungdommen skulle selge kassettsamlingen min beholdt jeg et lite knippe av frykt for å ikke få hørt de på noen dager. En av disse var Blondies Parallell Lines fra 1978, lyden av evig sommer og sorgløs ungdom. Grunnen til at jeg minnes dette nå er Bronco Busters sitt andre album, Pulse Racing. Her jager de noe av den samme gløden som Blondie hadde i sin tid. Det er også mulig å navnedroppe band som Ramones og Redd Kross som passende referanser, men for å holde oss til den feminine siden av spekteret plasseres Stavanger-trioen godt til rette mellom Fastbacks, L7 og The Donnas sammen med glade poppunkere som Darling Buds og Transvision Vamp.

Pulse Racing har blitt et jevnt, tettpakket album uten rom for dødtid, slik det sømmer seg når man holder til i denne genren. Gitarist Maria Kartveit har tydeligvis blitt byttet ut med Malin Storm Andersen siden sist (Fuzz Parade, 2001) men trioens viktigste mål høres fortsatt ut til å være gode gamle to minutter og 30 sekunder med poplykke. Pulse Racing er 25 minutter og 10 låter av denslags; fengende, enkel (hvis det umiddelbare er så enkelt) og frisk powerpop/poppunk.

Busters vroomer avgårde med Gotta Go, cheerleader-anthemet som starter i 110 og aldri slakker farten er smittsomt som fugleinfluensa. De henter seg noe ned igjen med sukkerdropset Pagan Baby Blues, som viser bandet fra en mer yndig popside, eller skal vi si et Ephemera med naglebelte. Denne formen behersker vokalist Eriksen strengt tatt bedre enn den mer rølpete, hun har ikke helt villskapen til å henge med på de råeste sporene. De brenner da heller ikke så veldig mye gummi her, men litt mer garasje er det å spore i Mama Don't Like, låten med den talende linjen "back to the groove, back to the basics..." Om det skal plukkes ut bare én potensiell schläger her, så er Running Out of Class et soleklart valg og i skrivende stund (februar) allerede en sommerhit i dette hodet. Her finner trioen det perfekte balansepunktet mellom din favorittpoplåt og tidenes prom night. Den fester seg til hjernen, drar smilebåndene oppover og vips så er vi collegestudenter igjen! Sammen med nestenlikefengende One More Reason to Go har BB tilbakelagt en uimotståelig sjarmøretappe på sine fire første låter.

Et par anonymiteter sniker seg inn mellom hurrarop og racing. Kind to You, Hey Luv og den noe anmasende Give It Up er en troika som trekker pittelitt ned midtveis. En jublende avslutning med Not Easy Going og ikke minst c'mon c'mon c'mon Drama Situation drar det hele lett i land. Det er også verd å notere at dette materialet er mer enn egnet for å oppleve live, og Bronco Busters er minst i like stor grad et liveband som er vel verd å få med seg. Nå er det jo ikke alltid man har muligheten til å se bandet på en scene i nærheten, og da er platen grei å ha. Pulse Racing får meg både til å bli i godt humør og utføre små bevegelser med dansefoten (og det er ikke ofte!), og da ser jeg ingen grunn til å surmage noe særlig. Tenningen fra de fire første sporene varer ikke hele veien ut, men på den annen side går det heller aldri på tomgang når Bronco Busters ber opp på en 25 minuttes hellride. Fest beltene.