Shoes
Jane Aire & the Belvederes
The Pop League

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mossebeat

Sånn kunne lyden fra Moss høres ut, hvis klokka stoppet i 1964.

Om ikke Beatles eller Beach Boys anno 1964 våkner til live igjen i 2009, så kan kvartetten Peter & Penguins fra Moss være en fin erstatter. For det er nemlig rundt denne perioden – det vil si første halvdel av 60-tallet, som Eivind Lindberg (vokalist/gitarist/låtskriver) har tatt med seg sine venner, vandret ut gjennom Mosseporten (som ble ferdigstillet i 1963) og ut i den store verden. Vel verdt å merke seg er at bandet ved flere anledninger har opptrådt på legendariske Cavern i Liverpool.

Erfaring har alle musikerne gjennom band som blant andre Weld, Cosmic Droputs og Kwyet Kings. Hvis vi ser bort fra Weld så har alle de andre bandene plassert seg noen tiår tilbake rent musikalsk sett. To tidligere CD-EPer er også å finne i bandets diskografi. Majoriteten av låtene fra disse utgivelsene er å finne i nyere versjoner på pingvinenes fullengderdebut.

Barefoot som åpner det hele er en flott innledning som høres ut som om Brian Wilson og Paul McCartney satt sammen på strand, sannsynligvis i 1964, og fant ut at et lite samarbeid ikke var så dumt. Det er som om bølgene fra California flommer nedover Merseyelva, og det blir gladstemning fra første strofe. En lun og fin atmosfære som også preger hele albumet.

Det meste er skrevet av herrene selv, men valgene av coverlåter sklir elegant inn og kunne like gjerne vært originaler. Den absolutte eneren blant coverlåtene og forsåvidt albumets beste spor er den nydelige There Goes Pete Best (skrevet av Richard Filaccio fra amerikanske powerpop-bandet The Pop League) – for en tittel og for en artig tekst:

There was a guy sitting next to me.
Somebody called him a "celebrity".
And they said, "he could've gone far".
But you see, he got replaced by one Ringo Starr.
There goes Pete Best, The unluckiest bastard in the world.

Ja, Pete Best kjenner de fleste godt til, og selv om låta ikke er akkurat er en hyllest, så høres det for meg som er en stor fan av 60-tallets eminente popmusikk svært så velsmurt i mine ører. Mossebandet er også først med å utgi denne briljante pop-perla. Filaccio har kun spilt inn låta selv som en demo, men takk skal dere alle ha for den herlige godbiten. Ellers så er vel den mest kjente coverlåta Bumble Bee, som The Searchers hadde en hit med for over 40 år siden.

Kvartetten blander det hele med flott flerstemt sang og med Rickenbackere – om enn ikke helt i klasse med kreavititeten til The Byrds så låter det skjønt, trygt og godt. Men sant nok så er de ikke bare begravet i 60-tallets flotte melodilinjer. Enkelte ganger beveges lyden også til 70-tallets powerpop og sammenligning med band som Shoes, The Records og Jane Aire & the Belveders er absolutt på sin plass.

Låtene flyter i hverandre, det er trygt, søtt, varmt og hele albumet har en lun atmosfære og denne tryggheten gjør at noe av spontaniteten blir borte. Kanskje burde bandet ha ha en tøffere presentasjon. Men det er ikke der de har lagt lista – på den lista har jo flere av bandmedlemmene vært før i sine tidligere band. For nå er det 1964 som gjelder – og Moss Fotballklubb ble i dette året slått ut i 2. runde i Norgesmesterskapet i fotball og klarte heller ikke å rykke opp til 2. divisjon.

Vel, da er det greit å ha Peter & The Penguins her.