Bush
Manic Street Preachers
Nickelback

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gamle ideer

Nok et britisk håp som har langt igjen før de kan omtales som noe i nærheten av geniale.

Britiske Hundred Reasons har en miks av råskap og melodi som aldri blir provoserende eller vanskelig. Dermed burde det være mulig å nå et stort publikum med Ideas Above Our Station - dette kan falle i smak både hos indie- og mainstreampublikum. Låtene er en slags avart av nygrunge, uten den kvasimystiske melankolien til en del amerikanske band. En håndfull gamle tricks dras om igjen, blant annet det følsomme verset kombinert med brutalt refreng i flere låter.

Ideas Above Our Station inneholder store mengder kraft og energi. Det gis inntrykk av at bandet gir alt. Riff på riff messes ut. Det gis både rom for pustepauser og lett poging. Samtidig klarer de å gi inntrykk av noe ærlig og autentisk. Alle disse kvalitetene er noe å bygge videre på. I dag klarer ikke Hundred Reasons å få meg til å sperre opp øya. Ikke på noe tidspunkt tenker jeg "faen, så bra" eller "dette var nytt for meg". De har et visst driv, men ikke nok til at det dirrer i ryggmargen.

Stilen er en form for moderne hard rock, med blikk mot indie og en slags myk hardcore. De låtene med størst kommersielt potensiale er nok også de som sitter best etter noen lytterunder. If I Could og Silver er gode eksempler. Av de andre låtene blir noen vel masete uten at de har innholdet som kreves, som i Gone Too Far. Likevel har plata en klar, rød tråd og henger godt sammen musikalsk.

Hundred Reasons er kanskje et greit band for de som ønsker å heve nivået et hakk når de er gått lei Nickleback og lignende. Selv etter mange, mange forsøk gir ikke Ideas Above Our Station meg noe stort utbytte. Låter og uttrykk har lite som klarer å begeistre. Hundred Reasons virker både sikre og trygge på det de driver med, men klarer ikke å nå denne lytteren med sin entusiasme. Den er på ingen måte noe dårlig stykke arbeid, men likevel kjeder den meg.

Giant Sand - proVISIONS

(Yep Roc)

Some say it's the end time, some say it's all just begun...