Albert Ayler
The Thing
Ken Vandermark

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nyskapende norsk/amerikansk samarbeid

Liveopptak fra en heftig sommerkveld i Stockholm med New Yorks hotteste musikere, blant dem den norske bassisten Eivind Opsvik.

Tone Collector er en trio med den norske bassisten Eivind Opsvik, tenorsaksofonisten Tony Malaby og trommisen Jeff Davis. Dette er deres debutplate og den er spilt inn på Glenn Miller Café i Stockholm i august 2004. De spiller musikk med utspring i frijazz-tradisjonen, en stil som har opplevd en renessanse de siste årene. Alikevel er det sjelden man hører så kompromissløs frijazz som det Tone Collector leverer her.

Plata består ikke bare av fri-improstrekk hvor det iherdig jaktes på det ukjente. Låter som Glorious og Swedish Summer (begge skrevet av Opsvik) har fine melodier, men improvisasjonspartiene på disse låtene blir litt intetsigende. Da foretrekker jeg å høre solistene alene, som i for eksempel Opsviks perle av en bassolo som avslutter Glorious. Trommesoloen som åpner Shelf/Regular Model er det også klasse over.

På denne plata bruker Opsvik bue på bassen like mye som han plukker, og han spiller en like stor rolle som melodiinstrument som rytme- og bassinstrument. Når Opsvik spiller unisont med saksofonen, eller spiller flere toner samtidig, spiller han ofte falskt. Det er sannsynligvis intendert, men melodien på eksempelvis Waltz kunne med fordel vært spilt renere. Mallaby suger og smatter på flisa, det hakkes og knattes, men mest av alt råblåser han med et kraftig trøkk så saksofonen hyler og skriker.

Dette liveopptaket viser tydelig at musikken ble godt mottatt denne sommerkvelden i Sverige. Glimtvis merker man sitringen og spenningen som oppstår av den presise kommunikasjonen mellom musikerne, publikum heier og applauderer underveis, og pusher bandet opp og framover. Når denne gjengen tar av virker det som det eneste som betyr noe er å produsere mest mulig lydvolum og trøkk. Dette har stor effekt i en livesetting med PA-anlegg, når man kan kjenne trøkket på kroppen. Den samme effekten oppnås dessverre ikke på denne CDen. Og når denne plata ikke makter å overføre noe av den sannsynligvis overveldende opplevelsen fra konserten, blir ikke musikken like interessant som den tydeligvis var for de få heldige som overvar konserten i Stockholm.

Instrumentenes ytterkanter utforskes til det ekstreme, saksofonen hyler og roper, bassen hviner og skriker, trommene hamrer og smeller. Søken etter nye lyder og ukjent territorium driver disse musikerne inn i lange eskapader med utforsking av instumentenes grenser; de tynes, presses og skvises i håp om å fremkalle ny og bra musikk. Dessverre lykkes de ikke så ofte, og det kan bli litt slitsomt i de lengste strekkene. Mange jazzplater er utilgjengelige, men har allikevel noe som får deg til å høre gjennom dem mange nok ganger til du kommer inn i musikken, og etterhvert kan begynne å like den. Denne gangen er dette vanskelig.

The Orb - Bicycles & Tricycles

(The Hexus / Cooking Vinyl)

The Orb er tilbake fra en kort dvale, denne gangen med et fokusert album bestående av merkevarebeskyttet dub, ambient house og flytende stemninger.