Joni Mitchell
Joan Baez
Carole King

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Spennende debut

Et imponerende første utspill, men ligger den rette forståelsen av Sundførs talent bak?

21 år gamle Susanne Sundfør ble først oppdaget under by:Larm 2006. I en bråkete hotellobby, alt annet enn en ideell konsertscene, bergtok hun de fremmøtte, og ble raskt en stor buzz under arrangementet. Siden da har Haugesundsjenta opparbeidet seg en imponerende merittliste. Hun har opptrådt på Rockfest sammen med Tom McRae, spilt på Oslo Jazzfestival, vært finalist på Norwegian Underwood, samt sunget duett med Sivert Høyem under Madrugadas siste Norgesturne. Det er selskapet Your Favourite Music som nå omsider har vært behjelpelige med å overføre Sundførs talent til en langspiller.

Åtte av de elleve låtene på plata er skrevet av Sundfør selv, som også spiller piano og/eller gitar på de fleste av låtene. Åpningslåta, den pianodrevne andresingelen, I Resign, kan lett komme til å nyte like stor popularitet blant norske radiokanaler som forgjengeren Walls. Det sørger et intenst catchy refreng og Sundførs interessante pianospill trygt for. Selv om det fremdeles er tidlig på året er dette er en låt som har det magiske ordet "sommerhit" skrevet over hele seg, jeg legger inn en liten tippelapp på at vi kommer til å høre mye til den fremover.

I Resign følges opp av et kort mellomspill for piano med tittelen The Waves, som etter hvert glir over i den Carol King-aktige Dear John. Også denne låta preges av Sundførs interessante pianospill, som har tydelige røtter til hennes bakgrunn i klassisk musikk. I tillegg backes hun her av en strykerrekke, som bidrar med en rekke interessante parafraseringen av melodilinjene, før låta igjen ender opp der den startet, med The Waves. Sammen med den nydelige Walls, tidligere nevnte I Resign, og Torn to Pieces utgjør låta platas absolutte høydepunkter.

Sundfør har ofte blitt sammenlignet med flere av 70-tallets kvinnelige singer-songwriters, en sammenligning som absolutt er berettiget, og hun har i flere intervju uttalt at hun tidligere har hørt mye på blant annet Joni Mitchell. Dette bærer låtene hennes absolutt preg av, og Sundfør har store likheter med Mitchell, både som vokalist og låtskriver. Som vokalist ligner Sundfør også mye på Joan Baez, spesielt i høye partier, der Sundførs måte å bruke vibrato på minner mye om nettopp henne. Låtskriveren Sundfør skylder også legendariske Carole King mye, og hun er i besittelse av et låtmateriale som ville gjort sjefene på Brillbygningen grønne av misunnelse. Elegante melodilinjer, som klarer kunststykket å være kompliserte og enkle på en og samme gang, catchy refreng og, ikke minst, gode tekster. I følge Sundfør selv har hun langt igjen som tekstforfatter, en oppfatning denne anmelderen ikke deler. Som tekstforfatter utviser hun en modenhet langt ut over sin unge alder, noe som resulterer i intelligente, spennende tekster. Det står da som noe av et paradoks at kun fire av disse er inkludert i platas teksthefte, en avgjørelse som virker svært merkelig.

Det er hevet over en hver tvil at Sundførs store styrke som artist ligger i et helt unikt sangtalent. Hun har en fantastisk, uttrykksfull stemme, som hun har en imponerende, for ikke å si vanvittig, kontroll over. Sundfør har en teknikk langt mer erfarne sangere bare kan se langt etter. Det hun gjør er vokalteknisk sett meget krevende, da spesielt i låter som Gravity, der hun sklir mellom de ulike klangene stemmen hennes innehar med den største letthet. I disse Idol-tider, da enhver tekniker med et minimum av erfaring kan få hvem som helst til å høres bra ut, eller i det minste høres ut som om de treffer tonen av og til, er det fantastisk å møte på en artist som faktisk er "the real deal." For, skulle du være i tvil, ja, Susanne Sundfør synger faktisk akkurat like bra som hun høres ut til på plata. Faktisk enda bedre, det kan undertegnede høylydt bekrefte. Merkelig nok er det nettopp dette som også gjør debutplata litt skuffende.

Har man sett Sundfør live, kan man ikke unngå å bli imponert over stemmen hennes, den tilbakelente intensiteten den besitter, og hennes ærlige og nakne uttrykk. Platas hovedproblem er at dette i alt for stor grad forsvinner. Den yter henne rett og slett ikke rettferdighet. Noe av dette skriver seg fra at styrken i stemmen hennes vanskelig lar seg oversette fra liveformatet til plate. Allikevel må nok her produsenter Luedy og Aaserud ta på seg mye av skylden. De har, bokstavelig talt, pakket Sundfør inn i storslåtte strykerarrangementer. Med unntak av tidligere nevnte Dear John, er dette en løsning som kler henne svært dårlig. Stemmen hennes er ofte nødt til å konkurrere med resten av musikerne på plata, og tidvis ser man ikke skogen for bare trær. Hun drukner rett og slett, og det virker som produsentteamet ikke helt har skjønt hva som er Sundførs store styrke.

At produsentene her ikke treffer helt blink bekreftes ytterligere av at platas klart dårligste låt Marocco er skrevet av nettopp dem. Låten er en duett mellom Sundfør og Odd Martin Skålnes, kjent fra Haugesund Popensemble. Det virker her nok en gang som om utgiver Your Favourite Music ikke helt har forstått sin artist. Marocco har en flat, relativt fastlåst struktur, som gir lite rom for Sundfør å utfolde seg vokalt i. I tillegg utnyttes det potensialet som ligger i samspillet mellom Sundfør og Skålnes alt for dårlig, ved at de begge konsekvent synger melodilinjen gjennom hele sangen. Skålnes har en klangfull, melankolsk stemme, som fungerer godt i samspill med Sundfør. Her kunne det kanskje vært mer interessant med en andrestemme eller lignende, spesielt i en låt der det skjer relativt lite. Som den nå står er Marocco en ganske kjedelig poplåt som hører dårlig hjemme blant Sundførs egne, impresjonistiske komposisjoner.

Alt i alt er dette en meget sterk og, ikke minst, løfterik debut. Susanne Sundfør er en artist vi kommer til å høre mer til, og som det vil være særdeles spennende å følge fremover. Både som låtskriver og vokalist skiller hun seg ut fra sine samtidige, med en modenhet langt ut over det hennes 21 år skulle tilsi. Plata taper seg imidlertid noe på en noe feilslått produksjon. Sundfør trenger ikke svulstige, storslagne strykerarrangementer. Hun klarer seg faktisk helt fint på egen hånd.

Old Man Gloom - Christmas

(Tortuga)

Redacteuren spør, redacteuren svarer: En åpen samtale med seg selv om Old Man Gloom.