Sonic Youth
Volcano Choir

Pterodactyl - Pterodactyl (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ellevilt, vilt og verdensvant

Pterodactyl går blant andre Yeasayer i sømmene og leverer en plate som fremkaller både øresus og lykkerus. En glemt juvel fra 2009.

En rekke bakenforliggende årsaker kan virke utslagsgivende på at man stifter nye musikalske bekjentskap. Mulig kjenner man til plateselskapet fra før av og er slik på mange måter sikret en opplevelse av noenlunde forutsigbart kaliber. Eller gjør bandnavn, plateomslag eller -tittel slik at ens nysgjerrighet blir pirret. I mitt møte med brooklynbandet Pterodactyls andrealbum Worldwild var det førstnevnte som virket inn, ettersom bandet er signert på plateselskapet Brah Records, som er underlagt Jagjaguwar, en god, gammel kjenning. Det mentolpastillaktige bandnavnet er likevel på mange måter illustrerende: Pterodactyl er et friskt pust (selv om det ikke har det noe med pastiller å gjøre – pterodactyl er snarere navnet på en bevinget dinosaur).

Det musikalske landskapet her defineres av kunst-, indie- og støyrock, og ligger i mellomrommet mellom bråk og harmoni. Dessuten mellom det verdensomfavnende og det på mange måter umiskjennelige brooklynske, hvilket også fremkommer av referansene i anmeldelsen.

Worldwild åpner med Rising & Shining, som domineres av en trommerytme hvis alenegang tidvis stoppes av mørke gitarmarkeringer og vokalharmoni, ikke ulikt Akron/Family i sine roligere øyeblikk. Det noe seige, saktegående maskineriet endrer karakteristika allerede i spor to, First Daze. Dette inneholder ikke bare nærmest Mars Volta-aktig hyling og vegger av gitar, men høyfrekvent tromming som umiddelbart sender tankene til bysbarn og labelkumpaner Parts & Labor. Dessuten en anelse Yeasayer - og et aldri så lite snev av punk-attitude.

Under et plateselskaps vinger begynner en etter hvert å ane et slags minste felles multiplum hva gjelder musikalsk uttrykk. Dette gjelder tydeligvis også hos datter- eller søsterselskaper. Pterodactyl kunne vært en slags missing link i Jagjaguwars evolusjonsrekke hvor ytterpunktene utgjøres av (de primale) The Besnard Lakes, Parts & Labor og Black Mountain på den ene siden; Bon Iver og hans sideprosjekt Volcano Choir på den andre siden (de distingverte og reflekterte).

December – ett av to spor oppkalt etter måneder, der February er det andre - er en bittersøt kreasjon, og humper av gårde på nesten tre minutters vedvarende monotoni av vrinskende og stakkato gitarer. Mer enn desemberstemning er det for øvrig heller til sommeren man trekkes, her representert ved de nesten afrikanske rytmene som ledsager vokalen som etter vel et minutt gjør sin inntreden. Og det er mellom slike lag-på-lag-konstruksjoner av vokalharmonier oppå svimle gitarer og det høyenergiske, noe punk-aktige (og tidvis bortimot trash- eller black metal-frekvente komp), at Pterodactyl opererer. Så også i knappe to minutter korte Lawrence, som synes å parafrasere danske Slaraffenland i sin hypnotiske flerstemte messesang, sitar-aktige strenger og rundt-leirbålet-tromming.

Det er med slitne ører og susete hode at jeg observerer at platen til slutt legger seg til ro på stereoanlegget, etter en heseblesende avslutning i One With Everyone. Platen har akkompagnert såvel kafébesøk med kenyansk kaffe som ensom hybeltilværelse med iskaldt norsk springvann. Og det at den nettopp etterlater meg på dette vis er, mer enn et signal om dens tidvis skyhøye intensitetsnivå, et signal om dens høye kvalitet og velfortjente liv i floraen som omfatter Jagjaguwar og kompani.