Coldplay
High Llamas
Hawksley Workman

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Søker paradis

Halvveis til paradis har Patrick Watson skapt en original plate bygget på ikke fullt så originale kilder.

Patrick Watson er både et band og en mann. Mannen er født ute i ørkenen i California et sted, men flyttet som barn sammen med familien over grensen til Canada. Bandet holder til i Montreal, denne byen med tilsynelatende uttømmelig eksport av musikk. Watson (og jeg snakker her konsekvent om mannen) spilte sammen med Ingrid Olava under KlubbØya i Oslo, i forbindelse med at hans Close to Paradise nå er aktuell også på våre lengdegrader.

Det er en utelukkende behagelig lytteropplevelse, og det skal ikke store fantasien til for å dedusere Watsons musikalske nabolag; Jeff Buckley, Rufus Wainwright og Antony kan trygt nevnes. Mye av årsaken ligger naturligvis i mannens smukke stemmeprakt, en slik smektende og inderlig innsmigrende røst som så mange faller for. Nå må det riktignok sies at Watson ikke helt løfter seg opp til de nevnte herrers nivå, verken i egenart, intensitet eller åndelighet. Han blir litt mer distansert, kryper ikke helt under huden på samme vis. Men han besitter likevel kvaliteter så det holder.

Den patosfylte falsetten til side, Patrick Watson kan skrive låter, både av den umiddelbart slentrende sorten, og av de mer snurrige som vikler seg rundt ørene og blir der først etter noen runder. Her bør det nevnes at en mulig kjærlighet til både sen Beatles, Brian Wilson og jamvel Pink Floyd kommer til uttrykk. Ikke minst kan han bekle sine låter med ulike drakter. Hovedfokuset på Close to Paradise rettes mot det mildt orkestrerte uttrykket. En strykekvartett og et blåseensemble bidrar til dette, mens de øvrige musikerne legger et lunt lag av popglasur over det hele. Islett av elektroniske effekter hentes frem til tider, uten akkurat å presse et modernistisk stempel over platen. En dose cabaret-stemning sørger for passe med skygge over de noe solfylte låtene, en touch av soft jazz gir en viss klasse.

Over 13 låter blir dette litt i overkant følsomt for mine ører, uten at det trenger å bety all verden. Det er uansett mye variasjon innenfor Watsons kjerneområder, der det Beatles'ke førstesporet åpner døren ut til en pop-hage rik på flora som han evner å harmonisere uten åpenbare vansker. Ett av de aller beste sporene heter The Storm, og det kan tjene som eksempel på en plate som står i det kreativt blomstrende tegn. Den starter som en huskende akustisk folkvise (kan minne litt om Devendra, faktisk), men blåser seg sakte opp til en mild storm med et yndig pikekor og litt baklengsgitar i løpet av et par korte minutter. Smart og catchy på en gang. La oss heller ikke overse Sleeping Beauty mot slutten av platen, en Sparklehorse'sk gyser der kammerpop møter elektronika over en sen Martini og tar en langsom skål før de smelter sammen for en siste dans. Med noen flere slike øyeblikk ville Close to Paradise vært godt over halvveis på sin ferd mot det lovede land.

Produksjonen er gjennomarbeidet, detaljene dukker frem gjennom mange lag og fremføringen sitter upåklagelig godt. Dette er en plate som gror sakte på deg hvis den gis muligheten til det. Og gjør gjerne det, plukk den med fra din lokale dealer, det flotte omslaget gjør den enkel å finne i platebutikkens mylder!