Bad Moon Rising - Sonic Youth (1985)
EVOL - Sonic Youth (1986)
Sister - Sonic Youth (1987)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Perler for svin

Oversett og undervurdert verk i vakuumet etter Kurt Cobains død.

Da Experimental Jet Set, Trash and No Star ble sluppet våren 1994 var det tydelig at den ikke svarte til manges forventninger. Fremfor å lage en oppfølger i Dirty-landskapet valgte Sonic Youth en mer uslepen og nedstrippet variant. Av kritikere generelt ble den nærmest bagatellisert, og etter min mening undervurdert. Jeg liker å tro at Kurt Cobains exit en måned tidligere var en overskyggende faktor i musikkpressen denne våren. Og at dette på en eller annen uhåndgripelig måte skapte et kunstig vakuum som gjorde det vanskeligere å få øye på en virkelig god rockeskive. Jeg liker å tro det. Men på den annen side kan det tenkes at man i 1994 forventet et mer hardtslående og kontrastfylt lydbilde, som jo var tidsånden.

Riktig nok brukte ikke Sonic Youth mer enn et par uker i studio, og selve produksjonen var minimal. Dirty-produsent Butch Vig fikk visstnok streng beskjed om å ikke gjøre noe som ville forandre det enkle soundet fra råtapene. Resultatet kler låtmaterialet svært godt. I bunn og grunn er EJTN en tvers igjennom ren rock’n’roll-skive. Ingen fiksfakserier, selv om tittelen kanskje lover noe annet.

Thurston Moore og Kim Gordon står for samtlige låter, og mest kjent fra dette albumet er singelkuttet Bull in the Heather. Alle sporene holder jevnt høy kvalitet. Ingen klassikere, men heller ingen dødpunkter. Vokalsporene har noe ved seg som det er vanskelig å sette fingeren på. Både Kim og Thurston synger med en nasal tilbakelent coolness som får albumet til å føles lekent og upretensiøst.

Starfield Road høres nærmest ut som en Jesus & Mary Chain-pastisj (uten sammenligning forøvrig), og inneholder et catchy gitarriff med en fengende og tilsynelatende meningsløs tekst. Screaming Skull på sin side hyller band som Hüsker Dü og Lemonheads. Hele EJTN kan på mange måter ses på som en aldri så liten punk-hyllest utført med stor stilsikkerhet. Elektriske gitarer låter sjelden så friskt som på nettopp denne plata.

SY ble frastjålet alle gitarer og annet utstyr i etterkant av denne utgivelsen. Onde tunger ville da ha det til at de vurderte å legge opp, noe jeg betviler sterkt. Uansett måtte vi heldigvis ikke vente så lenge før Washing Machine lå i spilleren.