Snuten
SUPERskill

Flipstick EP - Elektrofant (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Elektrodille

Elektrofant prøver å konkurrere med Ugress og Ralph Myerz om å være kongen på haugen av folkelig elektronika.

Etter Urørt-suksessen til Ugress i 2002, ble Elektrofant en av flere Urørt-favoritter i 2003. Flipstick EP fikk overstrømmende omtaler, blant annet i denne publikasjonen, og nå foreligger debutalbumet Wørk fra Beatservice Records. Trond Anfinnsen har gått ut av rekken siden sist, og Knut Jonas Sellevold har kommet til som elektronikkrytter og gitarsjonglør.

Den innledende sammenlikningen med Ugress viser seg å være treffende når albumet har gått noen runder i heimen. Her er det flust med lettfattelig elektronika, tettpakket med fengende rytmer. Elektrofant er nok mer tilbakeskuende i sin omgang med teknologi sammenliknet med Ugress, men de deler sansen for in-your-face-låter som sitter etter første gjennomhøring. Man blir antakeligvis dritt lei etter noen uker i spilleren, men åpningsrekka med Slam Home, We Work Hard og Gospel Control sitter som et skudd. Det er tøff programmering og relativt harde rytmer som rykker godt i dansefoten.

Tempoet tones noe ned i løpet av de neste sporene. Old People Are Young Too er en hyggelig affære og på Talking Is Easy When I Talk With You forsøker Klaus Skrudland seg som vokalist med greit resultat. Av en eller annen grunn er det Folk & Røvere-låta Fru Hagen som legger seg i pannebrasken hver gang jeg hører låta. Må være noe subliminalt et eller annet sted. Nytt vokalforsøk dukker opp på Walter Benjamin's Aesthetics (Ooh, flinkistittel), denne gangen er det en slags rap som legger seg bak retrorytmene. Denne midtre delen av albumet blir noe anonym for min del, og greier aldri å hamle opp med introduksjonens eksplosive rytmeangrep.

Som med de fleste som forsøker seg på et tilbakeskuende elektronisk uttrykk spøker Kraftwerk hele tiden i bakgrunnen. Så også med Elektrofant. Tyskerne dukker for alvor frem på den avsluttende Whatever You Do, It's Alright med trommemaskinrytmer og pyntelig synth, ikke ulikt lydbildet på Kraftwerks klassiker Showroom Dummies fra Trans-Europe Express. Det lånes også av hjemlige helter, og jeg får SuperSKILL-flashback når jeg hører The Green Room med rolig sequencerskruing over en gjentagende grunnrytme. På et eller annet tidspunkt møter de også Snuten i døra.

Det har vært hyggelig å stifte nærmere bekjentskap med Elektrofant på Wørk. Selv om jeg ikke overveldes av kvaliteten på produktet bringer de definitivt noe positivt med seg til selskapet. I mine ører mangler gutta den ustoppelige meloditeften til Röyksopp, men de kan absolutt hamle opp med Ugress og Ralph Myerz & The Jack Herren Band.