The Primitives
The Dream Syndicate

Doll Revolution - The Bangles (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pop-nostalgi

Samling med de største hitene fra et av 80-tallets beste jenteband.

The Bangles var en del av LAs Paisley Underground scene på midten av 80-tallet, sammen med likesinnede band som blandet 60-talls psykedelia med 80-talls gitarpop. Likevel blir de ofte nevnt i samme åndedrag som jenteband som Bananarama framfor for eksempel The Dream Syndicate. Det er kanskje ikke så rart, for The Bangles utviklet seg etterhvert bort fra sin Paisley Underground-bakgrunn, og over til en retning med mer polerte pophits. The Bangles var likevel mye bedre enn mange av sine listepop-konkurrenter på 80-tallet. De lagde en rekke uimotståelige poplåter, og de aller fleste av dem er med på denne samleren.

Susanna Hoffs har ingen stor stemme, men hun utstråler en nesten barnslig uskyld som er svært sjarmerende, og som sammen med Peterson-søstrenes harmonier skaper et herlig "girl-group"uttrykk. Av og til blir det litt for søtt, slik som i det svulstige tittelkuttet (som forøvrig er en av deres største hits). Men her er det også mange flotte poplåter, som Walk Like An Egyptian, Walking Down Your Street, In Your Room, og ikke minst Manic Monday - en av 80-tallets beste popsingler, som Prince skrev spesielt for The Bangles. I tillegg til de åpenbare hitene skulle jeg ønske at samlingen inkluderte flere låter fra deres første og beste plate, som var litt mer rufsete i kantene. Debuten er bare representert med to spor, fine Hero Takes A Fall og Going Down To Liverpool, som begge er minst like bra som de mer kjente hitlåtene.

Låtene til The Bangles varierer fra uimotståelige poplåter til de fullstendig likegyldige, og dessverre har noen i sistnevnte kategori også sneket seg med på denne platen. Men alt i alt er det en bra samleplate, den inkluderer alle de største hitene, og i tillegg får du The Bangles' versjon av Simon and Garfunkles Hazy Shade Of Winter, og hiten fra fra Susanna Hoffs første soloplate, My Side Of The Bed. Platen avslutter med en grusom medley der de største hitene mikses sammen på et fullstendig latterlig vis. Dette sporet er om ikke annet en komisk påminnelse om de mange maxi-singlene som kom på 80-tallet, der låtene ble smørt sammen på en måte som hadde fått enhver respektabel DJ til å gremmes i dag.