Tom McRae
David Gray
Richard Ashcroft

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Upersonlig og kjedelig

22-åring som leverer et skoleflinkt men upersonlig andrealbum av glatt gitarbasert popmusikk.

22 år gamle Howie Day fra Bangor, Maine fullførte High School, men hoppet over college for å jobbe mer med musikken sin. Han har turnert som soloartist og varmet opp for størrelser som Sting, Sheryl Crow og i senere tid Tori Amos. Day har selv uttalt at det å jobbe med Tori Amos var en lærerik opplevelse, hun lærte ham at det var viktig å være trofast når det gjaldt sin kunstneriske visjon.

Day gav i 2000 ut sin selvfinansierte debut Australia som solgte 30.000 kopier. Den ble senere kjøpt opp av Epic/Sony som også gav unggutten platekontrakt. Han har senere gitt ut EPen Madrigals som er en liten samling av liveopptak og demoer.

Stop All the World Now ble spilt inn i Olympic Studios i London, våren 2003. Platen er produsert av Youth som også har jobbet med band som The Verve, Crowded House og Dido. Dette burde gi et par hint om hvordan platen høres ut. Howie Day spiller glatt, gitarbasert visepop rettet mot mengdene. Publikumsfrieriet blir likevel holdt litt på avstand, og det er ikke så mange upbeat sanger her. Day er en ganske melankolsk fyr, med sans for sursøte pop-ballader. Han skriver fine låter med gode melodier, men produksjonen blir i overkant glatt - og volkalmessig klarer ikke å Howie Day å skille seg ut. Han har en lys og til tider litt sår stemme som passer fint til hans radiovennlige popmusikk. Men skal man klare å skille seg ut i mengden av unge menn med kassegitarer som synger med melankoli om knuste hjerter, savn og kjærlighet må man ha et særpreg.

Særpreg er det er lite å høre av på åpningssporet Brace Yourself, "I'm in love again" synger Day i refrenget og kjedsomligheten begynner allerede å melde seg. Stort bedre blir det ikke på neste spor Perfect Time of Day, nok en upersonlig poplåt som sikkert hadde gjort det temmelig greit på hitlistene. Trouble In Here er et spor jeg ikke har noe problem med å like. Den er ikke dyp eller nyskapende på noen som helst måte, men det er en lett tilgjengelig låt med et fint driv. Etter dette følger en rekke med låter som rett og slett høres for like ut og som mangler både personlighet og evne til og engasjere. Man kjenner at det klør i fingrene og man begynner å skue på fjernkontrollen. Platen får en liten opptur mot slutten med det pianodrevne kuttet End of Our Days, men den retter på ingen måte opp mitt inntrykk av platen.

Skal jeg si noe positivt så må det være at Day synger fint, og at han faktisk skriver mange av låtene sine selv. Det står ikke på innsats fra Days side, som selv har sagt at han med Stop All the World Now ville lage en tidløs plate som ville holde samme standard om 10 år. Jeg tviler på at Stop All the World Now vil bli sett tilbake på som et viktig album i pophistorien. Til det er den altfor standard og kjedelig. Howie Day leverer et lite nyskapende, men et skoleflinkt popalbum som ikke makter å engasjere i særlig grad.

Animal Collective - Sung Tongs

(Fat Cat)

Naturbarn fra Maryland byr på 50 minutter med friske urter, nøtter og bær. Og noen magiske sopper til dessert.