Sufjan Stevens

Do Not Be Afraid - Kloster (2008)
The Waves And Winds Still Know His Voice - Kloster (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Helligt helligt er dit navn

Fredfulle bønner fra Danmark: Kloster innbyr til 40 minutter med sjelefred og åndelig styrke. Og ikke minst vakker musikk.

Vi har har et pågående ordskifte her på groove-forumet om det tilsynelatende lave nivået på dansk pop og rock, og hva som er årsakene til landets fravær av en oppegående scene. Ingen har vel kommet opp med noen glupe konklusjoner, men det har i hvert fall blitt navnedroppet enkelte band fra våre vennlige naboer som hever nivået; eksempelvis Under Byen og Efterklang.

Da jeg hørte Kloster første gang for noen dager siden var det i min enfoldige tro at dette var et norsk prosjekt, og jeg frydet meg stort over et helt nytt bekjentskap av ytterst tilfredsstillende sort. Litt research avslørte at Kloster slett ikke er norske, riktignok er platen utgitt av Between Clouds, men det er et dansk prosjekt sentrert rundt Mikael Andreasen i København. Referansene til Under Byen ble da noe mer gyldige, og noen brikker falt på plass. Sammen med nevnte Under Byen og Efterklang kan her nevnes band som Múm, Sigur Ros, Es og The White Birch - alle forsåvidt forskjellige i uttrykk - men som kanskje står for noe "felles nordisk". Det kan være glassaktig, skjørt og dunkelt, andre vil trekke frem begreper som isbreer, mørketid og tungsinn for å tilpasse musikken den geografiske tilhørigheten. I skyggenes bakgrunn av disse kulisser kommer Kloster altså til syne, uten de store ord eller brautende fakter. Tvert om.

Frode Ungar hos Between Clouds kunne fortelle groove at de kjente til Andreasens forrige utgivelse Friendly Sessions (2002), og likte godt det de hørte. Opptakene til Coastal Research ble foretatt i Mikael Andreasens hjemmestudio, og var i utgangspunktet beregnet å være en ren CD-R utgivelse som skulle passere mellom venner. Between Clouds ønsket å gi ut platen på mer skikkelig vis, og det var en klok avgjørelse. Meget klok, vil jeg mene.

Coastal Research - ideas, drafts and sketches recorded by Kloster som er den fulle tittel, er en aldeles nydelig plate, som på sitt beste berører de aller helligste rom. Den virker ikke plagsomt hjemmelaget eller så skissepreget som tittelen indikerer, selv om dramaturgien sikkert kunne vært utnyttet noe bedre. Andreasens stemme er hviskende, nesten ydmyk i tonen, men imøtekommende, og den kan ofte høres i vellykket samsang med yndige kvinnestemmer. Kloster vever sine fine musikalske tråder mellom kirkesalmer, den dvelende delen av post-rocken (Explosions in the sky), minimalisme (for eksempel Es), lo-fi (Mt. Eerie) og åndelighet (Sufjan Stevens), men er heller ikke helt som noen av disse. Det er i det hele tatt noe særegent over denne musikken, atmosfærisk og stemningsskapende sakral. Nedtonet og minimal i konstruksjonen, lydene er lagt på med varsomme hender, uten å virke unnskyldende er tonespråket kledelig høflig og langsomt ærbødig. I hovedsak ved hjelp av akustiske instrumenter med noe elektronisk pålegg og lydopptak. Her er det like høyt under taket som i den største kirke, horisonten er havets; uendelig og tålmodig.

Skipsklokker og tåkelur i grålysningen åpner platen, som om vi skal ut på en lang reise. Et kor messer gjentagende: "My lord restores my soul". De religiøse referansene henger i det hele tatt tungt over Coastal Research. På lange I Can Feel You Breathing trekkes tråder mellom post-rocken til Explosions in the Sky til Sufjan Stevens på sitt mest inderlige: "You are God, O lord, I am yours and you are mine." Etter to korte "interludes", baklengse drømmesekvenser, åpnes det for platens midtpunkt - og høydepunkt. Basis er Fader Vår, tolket i en lavmælt, akustisk kledning med dansk språkdrakt over 7 minutter, og blir en bønn som ikke bare fremhever budskapet, men understreker det og styrker det. Halvveis ut i denne platen kan man altså risikere å sitte på kne foran stereoanlegget med bøyd hode og foldede hender i gråtende bønn om frelse - eller noe slikt. Etterhvert overtas bønnen av en slags svovel-lydende predikant som roper ut i tungetale: "I saw chariots of fire, I saw hundreds and hundreds, and they had swords in their hands...."

Not to Judge Nor to Harm You er en retur til mer konvensjonell lo-fi rock, med trommebeats og truende gitarer, og selv om både Mold Like Clay og So Gracefully tar oss langt på vei inn i sakrale sfærer, og den avsluttende messen med "thy kingdom come" løfter oss opp i himmelen for godt, så kommer man ikke unna det faktum at det er første halvdel, som kulminerer med Basis som er den aller mest gripende delen her. Selv om platen som helhet er meget sterk, er det her man tar seg i å pakke skipskofferten, stappe bibelen i lomma og sette kurs for ukjent land. Etterhvert blir man sittende på kofferten sin, ventende på noe, med bibelen i hånden og ute av stand til å røre seg.

Det er noe nærmest ubehagelig intimt over Kloster på Coastal Research, som om vi får ta del i noe meget personlig. At det her utføres på en måte som bør angå og virke gyldig til mange mennesker er også noe av denne platens styrke.

Til slutt bør det nevnes at selve utgivelsen er fortreffelig bekledd. Omslaget med de mange gamle landskapsbildene i dempet sort/hvitt skaper en perfekt ramme til selve innholdet. Skjønnsomt og nydelig utført fra ende til annen.

I en tid da danske flagg brenner i deler av verden, kan Coastal Research virke som et dempende fredselement hos alle mennesker som låner den et øre. Dette er en plate som bærer bud om noe godt. Som Mikael Andreasen synger så vakkert helt avslutningsvis: "I have searched your heart and I have found a place to rest..."