Yacht
Grandaddy

Music For Total Chickens - Rafter (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Luftig og offbeat indiepop

Animal Feelings understreker at Rafter er en egenrådig artist som følger sitt eget uttrykk og har kurant formidlingsevne.

San Diego-baserte Rafter Roberts tråkker med sitt ferskeste album inn mot mer etablerte stier og leverer en clipart-dekorert CD med en offbeat indie versjon av det nye århundrets popbilde. Rafter liker å gå sine egne veier og eksperimentere med lydbildet for den sagnomuste unike uttrykksformen. Men det kan synes som om han har vært litt for opptatt med å studere kartet istedet for å memorisere terrenget og flyte mer på inspirasjonen av omgivelsene.

No Fucking Around åpner Animal Feelings med en fade-in, og etter en vocodertraktering som høres ut som Daft Punk amok på et naschpiel kommer Rafter Roberts etterhvert seilende med sin behagelige rene vokal og sin følsomme uttrykksform. Spor to er en litt brå overgang men i perioder fornøyelig skranglete sound som gir assosiasjoner til trettitallets tegneseriebiler på vei opp svingete kjerreveier med utagerende figurer hengende ut av vinduene.

Albumet avgir etter hvert en umiskjennelig eim av avantgarde, og man får en følelse av at dette kan være Madness sin sjenerte lillebror som ikke helt tør å ta steget fullt ut i en organisert kakafoni. De fleste sporene er fortsatt ganske lekne, og når trommene treffer som de gjør på Fruit så får man en feelgoodstemning i hele kroppen. Skiva klarer tildels å gjenspeile følelsene bak låta på nest siste spor, en låt som er en tydelig ambivalent hyllest til kjærligheten med lett forvrengt gitarriffing og en slepende beat som en forsmådd beiler på vei ned en sparsomt belyst regntung gate.

Rafter Roberts forlater oss for denne gang med en mish-mash av spoken word og allsang med en sløy slepende beat som aldri helt gir den store forløsningen på siste sporet Beauty, Beauty. Skiva gir meg et klart inntrykk av at dette er elementer vi har hørt før andre steder med mer solid gjennomførelse. Rafter er en egenrådig artist som følger sitt eget uttrykk og har kurant formidlingsevne, men det virker som om elementene ikke blandes godt nok sammen slik at du periodevis blir distrahert av spriket og den alt for rene lyden. Men bevares, det rykker i rytmefoten til tider på enkelte lykketreff som A Frame og tittelkuttet, og Animal Feelings er til dags dato Rafters beste utgivelse.