Silver Jews

Magnet Mountain - Burd Early (2001)
Leveler - Burd Early (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Early grey

Med sin tredje plate stiger Burd Early ut av skyggene til Silver Jews og Will Oldham.

Mind and Mother er Burd Earlys tredje hele CD, og med denne fortsetter New Yorkeren oppturen fra usikre Magnet Mountain (2001) og lovende Leveler (2003). Ja, Mind and Mother setter begge i skyggen med stoisk ro og langsomt brennende glød.

Vår mann Burd har ikke gjort de voldsomme endringene siden sist. Han synger fortsatt med litt vablete, halvtrøtt stemme ikke ulik David Berman (Silver Jews) eller Bill Callahan (Smog), men han lar den i større grad flyte med av melodiene denne gangen. Musikken er heller ikke ulik de nevnte herrer; langsom, dvelende tar det aldri "helt av" med Early. Mens jeg tidligere har ansett mannen som en student av sine likesinnede har han med Mind and Mother bestått sin første viktige eksamen som fagmann, han er ikke lenger en prøvende og feilende student. Der de to forrige skivene har slitt med en del låter av den anonyme sorten har han skrelt bort de fleste av disse nå. Borte er hangen til å rocke ut eller eksperimentere seg bort med låtstrukturene. Fokuset ligger på den enkle, melankolske visen, og det behersker Early godt (minner her om nydelige låter som Driftwood og Phonecall Away fra hans to forrige). Nå er han trygg nok til å fylle en hel plate i denne stilen. Det høres ut som han er blitt sikrere på sitt uttrykk, men det må dog sies at han ikke skriver låter som man skjærer tenner og fryser på ryggen av i like stor grad som mesterne i genren; Oldham, Jason Molina og Callahan, til det beveger han seg for mye medstrøms. Det er ikke nevneverdig krevende å lytte til Early, nettopp det kan være befriende, men det kan også bli noe blodfattig.

Mind and Mother er en kort plate og består bare av ni låter, men stort sett fri for grøftekjøring (et par av låtene midtveis sklir mest forbi, uten å etterlate dype sår) og med en konsistent stil egner den seg godt til sammenhengende lytting. Han starter i gravferdstakt og blir stort sett værende der. Instumenteringen er holdt enkel, her er det ikke tegn til leven av noe slag. Det musikalske sørger han stort sett for selv med sedvanlig delikat gitararbeid. De elektriske er holdt nede, og er mest fremtredende på Blackdot. Ellers velger han seg av og til å kjøre dem baklengs bak i lydbildet, noe som skaper en smått surrealistisk effekt. Litt bistand utenfra kommer i form av Bexar Bexar (sjekk Haralambos, Western Vinyl, 2003, en nydelig plate!) og Rosario Garcia-Montero ( filmregissør som er aktuell med kortfilmen Are You Feeling Lonely? som presenteres på Sundance 2004, der Early har musikken.). Hun spiller bass og synger særdeles vakkert på Undoing the Day. Sakte går det, men ikke slik at vi stivner, snarere gynger søvnig med, øynene lukket, drømmer oss vekk.

Jeg skal ikke hevde at dette er et enestående mesterverk, men Mind and Mother er en av disse platene som ubemerket kryper inntil deg, ligger og maler tålmodig helt til den dagen kommer da du setter deg, tar den opp, klapper den forsiktig og lurer på hvorfor du ikke har gjort det for lenge siden.