Genre:
Jazz
Stiler:
Elektronika / Eksperimentell
Spor:
12.1
12.2
12.3
12.4
12.5
12.6
Referanser:
Food
Elephant9
Biosphere
Se også:
Supersilent 4 - Supersilent (1998)
Supersilent 5 - Supersilent (2001)
Supersilent 6 - Supersilent (2003)
Supersilent 6 - Supersilent (2003)
Supersilent 7 - Supersilent (2005)
Fremdeles supert
Supersilent blåser vekk alle tegn til gammelt grums.
12.11.2014
Supersilent stiller med et svært lydbilde på det som er deres tolvte plate – naturlig titulert 12. Det er skremmende og utfordrende som ei romferge på vei inn for landing. Og det må høres på et godt anlegg om en får med seg alle basstonene, alt det mørke og dystre de kommer med.
Først på spor 3 hører en enkelttoner fra et tangentinstrument som kan være noe, nærmest som om tonene ramler ned i skjul fra himmelen, sånn nesten helt tilfeldig. Arve Henriksen kommer inn som det eneste organiske, en trompetstemme først i spor 5. På 6 har jeg en bestemt følelse av at her er det et eller flere tannlegebor som holder på å kjøre seg fast. Innimellom putrer eller blåser Arve Henriksen trompettonene sine ut i rommet. Ikke lenge etter er vi trygt plassert nede på Aker Mek. Verksted uten hørselvern hvor det pågår tungt vinkelsliperarbeid på digre stålplater. Slike heftige partier avløses naturlig nok med lyse og enkle trompettoner. Intet er forutbestemt annet enn tid, sted og musikere. Slik er reglene for samspillet i Supersilent. Det resterende, musikken altså kommer etterhvert, et levende møte som vokser og vokser etterhvert som en lever seg inn i materialet. Her finner en spor av Romlingane, skrekkfilmer og ensomme trompet-toner slengt utover.
Henriksen, Helge Steen og Ståle Storløkken er alle formidable på dette feltet med tidligere og nåværende samarbeidspartnere som Humcrush, Elephant9, Terje Rypdals Skywards, David Sylvian, Trygve Seim, Jon Balke, Motorpsycho, Jaga Jazzist, Nils Petter Molvær, Jenny Hval med flere. Lydtekniker Sten har vært viktig for mange av innspillingene for Rune Grammofon og har deltatt i Motorpsycho. En del av innspillingene er gjort i hans studio og har modnet der siden 2011. Mye av materialet er også tatt opp i Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal. Det gir et ekstremt og naturlig ekko som legger en vakker hinne av akustikk, ekko og rom på musikken. Mausoleet er et lokale som mer og mer blir tatt i bruk både for elektronika og akustiske innspillinger med sin 20 sekunders reverb. Det fine med disse musikerne er at de går ikke i veien for hverandre, men jobber ofte en i gangen, så her er ingen kakofoni.
Supersilent hadde sin debut i 1997 med et trippelalbum, da med Jarle Vespestad på trommer. For tolvte gang er Supersilent et dyr, et monster, en svær og mektig organisme – som lever videre i beste velgående.
Hentet fra arkivene
Groovissimo

Mahjongg - Kontpab
(K Records)
Kontpab plasserer Mahjongg i en klasse for seg selv når det gjelder elektronisk musikk.
Flere:
Umek - NeuroTurboneger - Scandinavian Leather