Slowdive

Lesser Matters - The Radio Dept. (2003)
Clinging to a Scheme - The Radio Dept. (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Søndagsbrev

Radio Dept. lykkes godt på vei med å feste melankolien til aluminium.

Denne EPen er ikke en essensiell utgivelse, men en fin reise hvor melankolien styrer i større grad enn på svenskenes forrige utgivelse - fantastiske Lesser Matters (2003) som var mer variert i tempo og stemningsskifter, hadde utstrakt bruk av hvit støy og større slagkraft.

Britisk shoegaze rundt 1990 er fortsatt det viktigste holdepunktet for bandet, og for å finne nærmeste slektning må vi vel til det herlige kultbandet Field Mice, nettopp fordi Radio Dept. også er ganske twee. Men, det skal påpekes at selv om referansene går rundt femten år tilbake i tid, så er lydbildet nytt med tydeligere detaljer i produksjonen enn inspirasjonskildene. Likevel tar det litt tid å komme under huden på This Past Week, som kan virke litt anonym til å begynne med. Det er nesten litt for fint og rolig, og det fører til at jeg tar meg selv i å savne svenskene slik jeg ble kjent med dem på Lesser Matters. Men, etter litt tid har jeg begynt å sette pris på dette utspillet også, uten å bli like betatt som sist.

Ingen av låtene på This Past Week skiller seg nevneverdig ut. Her får synthmelodiene og den filtrerte vokalen sveve over faste trommeloops, svak hvit støy og diskret skimrende gitarer. Det merkes at bandet går for et lo-fi-uttrykk, og ikke overraskende har vokalist Johan Duncanson uttalt at han blir smigret hvis noen tror det er noe galt med stereoen når man hører på Radio Dept.

Jeg antar at brevene fra uka som gikk ble skrevet den siste dagen i uka. This Past Week høres i hvert fall ut som låter skrevet ned og spilt inn en slapp søndag. Resultatet er en skjønn shoegazeplate å kose seg med når du vil reflektere over det du har opplevd i det siste, eller rett og slett drømmesnylte deg bort til Radio Dept. sine søndagsbrev fra uka som gikk.

ballboy - The Royal Theatre

(SL)

Bm: Mektig gitarpop fra Skottlands best bevarte hemmelighet. Trenger norsk distributør.