Svanevit
Alice Coltrane

Dråm - Anna Rynefors & Erik Ask-Upmark (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sommarnattens leende

Harpa er orkesterets svane, og Ask-Upmark gir den luft under vingene.

Våre venner i grannelandets parallell til vårt hjemlige folkemusikkselskap ta:lik, Nordic Tradition, har utgitt noe som faktisk er en "first" i svensk sammenheng: Det dreier seg om den aller første soloplate med svensk folkemusikk - på harpe!

Dette strengeinstrumentet med den eteriske lyden har en lang historie innen svensk tradisjonsmusikk, men drev etterhvert inn i skyggenes dal og den relative forglemmelse. Dette minner om munnharpas skjebne i Norge, et instrument som i senere tiår er kommet til heder og verdighet igjen, og gjenstand for en av de flotteste norske plateutgivelsene her til lands i 2007 (omtalt på groove).

Erik Ask-Upmark er en ambassadør for den svenske harpa og dens historiske betydning i svensk folkemusikk. Ambassadør i ordets bokstavelige forstand, da han høsten 2007 la ut på en treukers turné i USA. Dette er bare en av mange reiser Ask-Upmark har foretatt på harpemusikkens vegne. Harpa er orkesterets svane, og Ask-Upmark gir den luft under vingene.

Musikken på Himlens polska er hentet fra forskjellige steder, i tid og geografi. Erik Ask-Upmark er ikke redd for å la musikk fra ulike steder og tradisjoner smelte sammen som et nytt uttrykk for sitt instrument, som i spor 4, Slippolska, hvor en irsk jig gradvis forvandles til en svensk pols.

Han forklarer sine musikkvalg, hvordan han har bearbeidet musikken fra kildene og tolket den for harpe i et lite innleggshefte. Kommentarene hans er interessante, underfundige og morsomme. Dette er kulturformidling med smørsida opp.

Spillet her er fengende, tidvis florlett, andre ganger med kvassere aksent. Særlig i de raskere stykkene håndterer han harpa som rene gitaren i en usjenert og medrivende spillestil. Dette vitner om en uanstrengt innstilling som veier pietet mot behovet for å åpne musikken for et moderne publikum. Uttrykket er samtidig og historisk på samme tid. Ask-Upmark gjør tradisjonen levende og formidler folkemusikk på en måte som anskueliggjør dens særegenhet for et uvant publikum. Ingen liten bragd.

Harpas mange strenger føder musikk med et rapsodisk, drømmende preg. Klangene er varme, smygende, preget av en sensualitet som sender tankene til vårløsning og muntert folkeliv i de korte nordiske sommernetter. Det er mye av "sommarnattens leende" i melodiene som framføres også. I tillegg er det noe forfinet og dannet over klangene på Himlens polska. Ikke bornert og opphøyet, snarere kledelig sjenert og forførende kokett. Det er som om musikken ifører seg snøreliv og kyse, klar til å kaste hammen ved solnedgang.

Himlens polska er en ny knallutgivelse fra Nordic Tradition!