Kate Bush
Björk
Karin Dreijer

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bunnsolid debut

Det låter litt Björk, litt Kate Bush, litt rust og litt diamanter.

Det er unektelig fristende å dra paralleller til svaner og andunger når man skal forsøke å beskrive debutplata til norske Lucy Swann. Problemet er bare at Lucy Swann i musikalsk sammenheng egentlig aldri har lidd under noe utpreget andungekompleks, snarere tvert i mot. Det hevdes at mens hun for de fleste av oss har forholdt seg usynlig i det norske musikkbildet, har hun markert seg som en viktig stemme i musikkundergrunnen. Og nå er altså omsider solodebuten klar, under navnet La Petite Mort.

Og den tidligere Fountainheads-vokalisten forundrer med mer enn bare sitt engelskklingende navn, som forøvrig er ekte vare som hun tok med seg på lasset fra Newcastle da hun kom flyttende som barn. På La Petite Mort fremviser hun nemlig en overraskende modenhet og originalitet som man sjelden har sett hos norske debutanter de siste årene. Men så har hun da også erfaringen til å matche, så det er lite sannsynlig at La Petite Mort bare er et heldig slumpetreff.

La Petite Mort domineres i hovedsak av et minimalistisk elektronisk lydbilde. Mørke synthlyder og perkusjon står sentralt. Lucy Swann står fjellstøtt ved roret sammen med produsent Odd Harald Jensen, og styrer i hovedsak skuta som hun vil selv. På perkusjon har hun hentet inn hjelp fra Kyrre Bjørkås som mange kanskje kjenner fra den energiske pop-noir trioen DU. Rytmedetaljene på albumet er i grunn verdt en gjennomlytting alene, og viser at kreativiteten ikke kjenner noen grenser som Lucy Swann trekker opp det som i live-sammenheng ofte er et enkvinnesorkester.

Det blir ganske tydelig når man lytter til Lucy Swann, at sjanger antagelig er noe hun forholder seg ganske likegyldig til. I fokus står alltid og tekst og formidling, og resultatet varierer dermed fra den relativt lettfordøyelige åpningslåta Fashionably Late, til den seige og pompøse Diamonds. På andrelåta For Heavens Sake fremstår musikken hennes derimot som drømmende og sangbar. Hun er en sterk låtskriver, og ofte er det nettopp denne kvaliteten som gjør at alle hennes rytmiske krumspring fungerer så godt som de gjør. Uten det gode låtfundamentet kunne nok albumet lett klappet sammen i det abstrakte.

Lucy Swanns vokalbruk på plata er et kapittel for seg. Der hvor hennes tidligere rolle i Fountainheads på ingen måte kunne yte rettferdighet ovenfor hennes allsidige instrument, får hun på La Petite Mort boltre seg fritt og hemningsløst. Og siden hun helt ubegrunnet holder seg uanfektet til egen stemmeprakt, og kaller det "gauling", er det på sin plass å peke på at hun faktisk har en av de mest bemerkelsesverdige stemmene innenfor landegrensene. Det låter litt Björk, litt Kate Bush, litt rust og litt diamanter.

Når man lytter til La Petite Mort, slår det en nesten som litt mystisk hvordan en ny artist bare kan poppe opp av jorden så komplett som Lucy Swann tilsynelatende har gjort. Hun fremstår som uforskammet stilsikker, og gjør til gangs det flere av hennes norske artistkollegaer har til gode å gjøre, uten at man trenger å nevne navn.

La Petite Mort fortjener en sentral plass i alles platesamling, og mens man er i gang kan man like gjerne rydde plass til oppfølgerplata. Lucy Swann er kommet for å bli.