Photek
Bad Company
Dom & Roland

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Jungelens konge

Norges egen TeeBee videreutvikler og perfeksjonerer sin egen stilsikre drum'n'bass-variant.

Torgeir Byrknes er noe så sjeldent som en internasjonal drum'n'bass-superstjerne fra Bergen. En rekke utgivelser på svært så kredible labels (Rugged Vinyl, Moving Shadow og Certificate 18) ga ham raskt et navn blant de virkelig store, og med albumet Black Science Lab var det definitive gjennombruddet et faktum. Allerede i 2001 mottok Byrknes den prestisjetunge utmerkelsen "Best International Producer" under Knowledge Drum & Bass Awards. Samme år slapp TeeBee også det nærmest banebrytende albumet Through the Eyes of a Scorpion, et monster av buldrende drum'n'bass, fusjonert med harde synthlinjer og sexy vokaler. Inkludert var også en mikseplate som demonstrerte TeeBees ferdigheter ved platespillerne, ferdigheter som har gjort ham til en ettertraktet DJ over hele kloden. TeeBee presents The Legacy er den tredje langspilleren med Byrknes' eget materiale, også denne en ordentlig godbit med en mikseplate inkludert som bonus.

The Legacy starter omtrent der Through the Eyes of a Scorpion slapp. Begynnelsen er forsiktig, med klassiske old-school rytmebrekk og svevende synther, små melodisnutter og vokale samples. Allikevel tar det ikke mer enn et par minutter av førstesporet før TeeBees gjenkjennelige, skumle bassganger lar høre fra seg. Over i Liquid Light er samtlige av Byrknes' signaturingredienser tilstede, og lyden av nok et overbevisende stykke drum'n'bass brummer ut av høytalerne. Mest iørefallende er samhandlingen mellom den hektiske rytmikken og de mange lag med fet synth, som leker fram stemninger sammen med effektive små vokale stikk. Som på Through the Eyes of a Scorpion makter TeeBee å produsere noe som er både hardt og brutalt, men samtidig også mildt, og til tider faktisk også melankolsk. Tiltrekningskraften ligger like mye i de upåklagelig tette rytmene som i de underliggende melodiene, og med en myk kvinnestemme sammen med en dryppende fet bass blir det hele en komplett lytteropplevelse.

Byrknes har et sofistikert øre for detaljer, og legger på små og større effektvariasjoner til gjennomgående stor suksess. Det er i det hele tatt et imponerende stykke arbeid å produsere en langspiller med en såvidt snever sjanger som drum'n'bass, og klare å fylle den med slik massiv vellyd gjennom hele albumet. Ikke bare er lyden mesterlig, men enda viktigere er innholdet både interessant, engasjerende og uhyre fengende. I brytningen mellom knallharde danserytmer og melankolske vokaler boltrer TeeBee seg med en sammensetning av lyder man sjelden hører maken til. På Quiet Moment synger Jadis noe som kunne vært en vuggevise, men som gir et ganske annet uttrykk blandet med TeeBees boblende skumle brumlebass og hektiske rytmikk. Andre ganger får man flere sammensatte lag med herlige synthtemaer i berusende samspill, og man oppdager gjerne flere elementer for hver gang man hører et spor. Padawan er nok et høydepunkt i så måte, på en plate som egentlig kun består av oppturer. Lyduniverset er en kompleks blanding retro-elektronikk kryssklippet med fantastiske, harde og mørke TeeBee-effekter. Vokalbruken er sparsommelig, men til gjengjeld svært virkningsfull. Av andre perler bør den dysterfunky Sick! trekkes fram, sammen med den synthmettede vellydsøvelsen The End of the Journey og ultratøffe Vengeance.

CD2 er, som på Through the Eyes of a Scorpion, en DJ-mix der Byrknes tar fram en bunke plater, to platespillere og en mikser. Denne inneholder en masse ekstra TeeBee-låter og remixer, men holder den samme himmelhøye standarden som CD1. Godbitene kommer tette som hagl, og man rekker knapt å hente pusten før nok en knallhard karamell treffer mellomgulvet. Noen melodiøse og rolige partier finnes selvsagt også her, blant annet den vokaldrevne All I Need, og de noe mer neddempede So High og Chapter 1. TeeBees flørting med r&b kommer med tydelighet fram på den deilige Let Go, en låt som også demonstrerer hvor stilsikker Byrknes er selv i sjangerblanding som dette.