Captain Beefheart
Talking Heads

Carnival of Souls - Pere Ubu (2014)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

St. Thomas Noir

Etter 27 år som et av verdens viktigste rockeband har Pere Ubu erfaring nok til ikke å tråkke feil.

Pere Ubu har vært en del av mitt musikalske vokabular siden Karin Westerheim stadig namedroppet bandet på et av sine radioshow en gang på 80-tallet. Med sin sensuelle måte å uttale navnet på, "pæære uubuu...", var det vanskelig å ikke bli nysgjerrig. Hvilken låter hun spilte den gang er ikke lett å si nå i dag, men mest sannsynlig var det noe fra deres ujevne og mer poppa 80-talls katalog. Pere Ubu er for mange best husket for sine to første utgivelser, The Modern Dance (1978) og Dub Housing (1979). Etter disse to klassikerne har de vært mer eller mindre glemt av den store hop. Det vil si, Greil Marcus, en av verdens mest anerkjente musikkskribenter med bakgrunn fra Rolling Stone og Cream, holdt deres forrige album Pennsylvania som årets plate i 1998. Det var en god nok grunn til å ha visse forventninger til St. Arkansas.

Selv om de fleste navnene på denne skiva vil være kjente Ubus, så er bandet fortsatt i all hovedsak David Thomas. Med sin desperate og skjelvne stemme som man enten elsker eller hater, kan han minne om en blanding av Jello Biafra og Captain Beefheart, og det gjør forsåvidt musikken også. Ubu anno 2002 låter likevel befriende friske, og de fortjener selvfølgelig ikke å til stadighet bli sammenlignet med hva de gjorde for snart 30 år siden. Tekstene hans er fortsatt av det mer kryptiske slaget, som på det fantastiske avslutningssporet Dark, som i løpet av ni minutter er en reise til helvete med AM-radioen som eneste selskap: "And the radio, AM radio, O the radio will set you free.." som han stadig gjentar, med et muskuløst driv a la Nick Cave and the Bad Seeds, som hjelper ham videre på ferden. På beksvarte Hell kan de minne om Tindersticks, og her lar Thomas vokalen vibrere helt nede på de mørkeste tonene, mens han snakker i stedet for å synge, som en annen Tom Waits eller Joe Henry. På de noe arty Where's the Truth og den mer støyende Michele griper de til noe av det samme, uten så stort hell. Slow Walking Daddy og 333 er platens mest funky spor, og viser at bak alle snåle grep Thomas griper til, så er Pere Ubu et konsist rockeband når alt kommer til alt.

Eksakt hva slags musikk Pere Ubu spiller er likevel ikke greit å si. De høres ikke ut som noe annet enn seg selv. St. Arkansas har noe nattemørkt og dystert over seg, post-punk og new wave, art rock og avant rock kan kanskje passe, men denne vil også gå hjem til de av oss som også kan tåle litt Beefheart, Talking Heads eller Nick Cave. Thomas skrev visstnok låtene på en reise gjennom Amerikas sørstater, noe som kanskje er med på å forklare den effektfulle kombinasjonen av resignasjon og desperasjon som preger platen. Lyden er ren og klar, bassen er sentral i lydbildet, de krystallklare gitarene likeså. Blåsere og synth er også en viktig del her. Selv om de kan sparke fra seg (Phone Home Jonah) så tar de aldri snarveier. Aller best er de på det lange avslutningssporet Dark, som nettopp er en lang reise "to the wilderness" som David Thomas skjelvent synger inn i mørket. Dark er en besettende låt, og St. Arkansas er det samme på sitt beste.

Etter 27 år i rekkene har Pere Ubu igjen skapt en bemerkelsesverdig plate, og for de som faktisk har glemt deres eksistens er dette en perfekt mulighet til å rette opp den fadesen.