Ramones
Eddie Cochran
Øresus

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Punka kongefamilie

Voksne debutanter gir oss kjente rytmer og safer inn en akseptabel førsteskive.

Fra å kun ha deltatt på et par samleskiver er den godt voksne Oslo-kvartetten med dette klar med sin debut på egen label, Øreværk Records. Navnet er en slags videreføring av ett av bandene til bassist Frode Wara. Han spilte tidlig på 80-tallet i Porsgrunn-bandet Øresus, som for øvrig ga ut et flott album med Ansikt Til Ansikt (1983).

Det er en erfaren gjeng som spiller sammen som Kongefamilien. Diverse utskiftninger har det vært siden starten i 2004, og det er først de to siste årene dagens besetning har spilt med hverandre. Høydepunktet så langt er opptredenen på legendariske klubben CBGB i New York for noen år tilbake, og det er nettopp fra den amerikanske punken i perioden 1975-78) som er de store inspirasjonene. For gjennom hele albumet høres det veldig Ramones, Dead Boys og Iggy & the Stooges. Ta med en punkete Eddie Cochran så vet du hva Kongefamilien er.

For her er det ikke snakk om å være innovativ eller søke de ekstreme kvaliteter. Matt Gray (fra San Francisco) er ingen spennende vokalist, men heller ingen dårlig. Rytmeseksjonen er stødig uten å imponere og Glenn Norse spiller også som det forventes en gitarist skal klare innen sjangeren. Ergo - bandet kjører veldig trygt i en sjanger hvor det meste er svært kjent.

Candy's Room kladder litt i starten, med en ok New York punk fra nevnte periode, men i 2010 så er det lite spennende. Dette materialet høres dessverre ut som fyllstoff. Det er ikke akkurat dårlig, men de første låtene er rett og slett ikke gode nok. Derfor er det en glede når siste halvdel tar fatt, for her kommer godbitene og da låter det tøft. Kongefamilien tar mer av i låter som Sea of Mediocrity, Real Bad Shit (der Gray har lagt inn noen oohh-Iggy lyder) og Plumer Plutt. Dette er god punkstandard.

Produksjonen kunne gjerne ha vært litt fyldigere og tyngre, for det høres nesten ut som om bandet nettopp har kommet ut fra studioet en gang på midten av 70-tallet, og med knapt noen tusenlapper på budsjettet. Det blir litt tamt, men dette er vel også hensikten, nemlig å ha ånden fra gammelpunk. Ramones' budsjett var vel heller ikke all verden i 1975.

Det svinger av denne debuten. Her er ingen overraskelser - du vet godt hva du får. Har du sansen for denne sjangeren (som jeg har), sørger for høyt volum og noe godt å drikke til, så er Candy's Room helt akseptabel.