Isobel Campbell & Mark Lanegan
Nancy Sinatra
Lee Hazlewood

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

KORT og godt

Et strålende duettalbum, der stemmene deres står bra til hverandre og de covrer glemte låter fra 60- og 70-tallets Nashville.

Cortneys far og bestefar drev Chart Records i Nashville på 60- og 70-tallet. Plateselskapet hadde moderat suksess, og kun Lynn Anderson plasserte seg høyt på Billboards countrylister. Men de 12 låtene på Invariable Heartache er av høy kvalitet og fortjener å bli husket. Lambchops Mark Nevers har mikset albumet.

Kurt Wagners vibratofylte, følelsesladde stemme passer perfekt til Cortney Tidwells sødmefylte, klokkereine røst. Bare hør på balladen som åpner plata, Incredibly Lonely. Og på den orkestrerte Eyes Look Away og den spretne Penetration høres de nesten ut som Isobel Campbell og Mark Lanegan (og litt Nancy Sinatra og Lee Hazlewood). De to låtene er også utstyrt med originale og geniale arrangementer.

Få av sangene her kan kalles Nashville-country, selv om vi tidvis hører steelgitar og fele. Dette er tidløs popmusikk (og litt countrysoul) som ikke har tapt seg siden den ble spilt inn av artister som knapt noen husker. Men den fengende Pickin' Wild Mountain Berries burde vel ha nådd høyere enn 27. plass i både Peggy Scott/Jo Jo Bensons soulversjon (1968) og LaWanda Lindsey/Kenny Vernons countryversjon (1970).

På noen av låtene synger duoen solo, som den nydelige A Special Day (Cortney) og April's Fool (Kurt). Men aller best er de nevnte duettene samt She Came Around Last Night og Let's Think About Where We're Going. Avslutningslåta Who's Gonna Love Me Now kom riktignok ikke ut på Chart Records, men er hentet fra et album med Cortneys avdøde mor Connie Eaton. En gripende sang.

Invariable Heartache er et minneverdig duettalbum som bekrefter at Nashvilles tilnavn Music City stemmer. En sangskatt som vi skal være takknemlige for at duoen har børstet støvet av. Artistnavnet KORT er morsomt på norsk, og det hadde nok vært uheldig for Kurt og Cortney å bruke fornavnene sine, med tanke på Kurt Cobain og Courtney Love. Vi kan forresten se duoen spille på Mono 1. mai.

Tinariwen - Amassakoul

(Wrasse)

En gjeng tidligere krigere fra Mali med en plate som gir ørkenen liv.